هادیانفر در نشست خبری عنوان کرد؛

جان‌باختن نزدیک به ۶ هزار نفر بر اثر تصادف

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در چهار ماهه اول امسال بیش از پنج هزار و ۸۳۳ نفر از هموطنانمان در جاده‌های کشور و معابر شهری بر اثر تصادف، جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۳۶۱۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷ - 15September 2019

هادیانفربه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «سید کمال هادیانفر» رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه خوشبختانه مراسم عزاداری در هزار و ۴۰۷ شهر بدون هیچ مشکلی برگزار شد، اظهار داشت: در شهر‌های بزرگ همچون شیراز، مشهد، تهران و... هیچ مشکلی نداشتیم و شرایط بسیار مطلوب‌تر از قبل بود.

وی در ادامه با اشاره به روزهای پایانی طرح تابستانه گفت: در چهار ماهه اول سال جاری بر اساس آمار‌های پزشکی قانونی، بیش از پنج هزار و ۸۳۳ نفر از هموطنانمان در جاده‌های کشور و معابر شهری بر اثر تصادف، جان خود را از دست دادند.

سردار هادیانفر افزود: هزار و ۴۳۶ تَن در شهر‌ها و چهار هزار و ۳۹۷ تَن در جاده‌ها جان خود را از دست دادند. ۳۴ درصد از تصادفات در جاده‌ها رخ می‌دهد و متأسفانه بیش از ۷۰ درصد از جانباختگان ترافیکی، مربوط به جاده‌هاست.

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی ادامه داد: ۱۲۴ هزار تَن در چهار ماهه امسال در تصادفات مجروح و مصدوم شدند.

وی با بیان اینکه در حوزه مدارس یک‌صد و ۱۲ هزار وسیله برای بیش از دو میلیون دانش‌آموز در نظر گرفته شده است، گفت: پلیس آماده بازگشایی مدارس است و تمهیدات ترافیکی لازم پیش‌بینی شده است.

سردار هادیانفر ادامه داد: پلیس در بازگشایی مدارس از یک‌صد هزار پلیس‌یار استفاده می‌کند و اگر راننده‌ای با این پلیس‌یار‌ها همکاری نکند، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود و سه نمره منفی خواهند گرفت.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه ایمنی سرویس یکی از اولویت‌های مهم است، افزود: مدارس باید از سرویس‌هایی استفاده کنند که داری معاینه فنی معتبر هستند؛ متأسفانه در این حوزه نابسامانی‌هایی وجود دارد که شهرداری‌ها باید در این حوزه وارد شوند.

وی عنوان کرد: در بازگشایی مدارس از ۱۴ هزار و ۹۰۲ مأمور پلیس راهور در سراسر کشور در قالب گشت‌های محسوس، نامحسوس و گشت‌های موتوری استفاده خواهد شد.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: افرادی که در صحنه تصادف جان می‌بازند، بیش از ۵۳ درصد آمار جان‌باختگان تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند، شش درصد افراد سانحه‌دیده نیز حین انتقال به بیمارستان و ۴۰ درصد هم در مراکز بیمارستانی، جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: از ابتدای طرح تابستانه تا ابتدای شهریور آمار جان‌باختگان به میزان هفت‌دهم افزایش داشته است، اما تا هفدهم شهریور بر اساس آمار ناجا، این آمار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از جان‌باختگان حوادث ترافیکی بر اثر واژگونی خودرو بوده است، گفت: در ایام محرم متأسفانه این آمار به ۴۹ درصد رسیده است.

سردار هادیانفر در خصوص آمار جان‌باختگان بیان کرد: ۱۹ درصد از جان‌باختگان عابران پیاده، ۲۱ درصد موتورسیکلت‌سواران، ۵۰ درصد سرنشینان خودرو و ۱۰ درصد کودکان بوده‌اند.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: متأسفانه علی‌رغم توصیه‌های صورت گرفته، افزایش سه درصدی جان‌باختگان سرنشین خودروها را داشتیم که به دلیل نبستن کمربند بوده است.

وی درباره نقش وسایل نقلیه در تصادفات گفت: ۵۹ درصد سواری‌ها، ۲۷ موتورسیکلت‌ها، هفت درصد وانت‌ها، چهار درصد کامیون‌ها و چهار دهم درصد ناوگان عمومی در تصادفات نقش داشتند.

سردار هادیانفر افزود: ۶۸ درصد جان‌باختگان و تصادفات درون‌شهری در محور‌های اصلی و بزرگراهی، ۸۸ درصد تصادفات در محور‌های برون‌شهری در محور‌های اصلی و فرعی و ۱۲ درصد تصادفات در راه‌های روستایی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۶۸ درصد از تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها رخ می‌دهد، گفت: علی‌رغم تمامی تلاش‌های پلیس هیچ‌گونه کاری در این خصوص انجام نشده است و باید گفت که شش درصد افزایش تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها را شاهد هستیم.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: بیشترین تصادفات برون‌شهری از ساعت ۱۶ تا ۲۰ و بیشتر تصادفات درون‌شهری از ۱۸ تا ۲۴ رخ داده است.

وی بیان کرد: در پنج ماهه امسال یک میلیون و ۷۰۲ هزار خودرو نو شماره و نقل و انتقال خودرو و موتور داشتیم که بیش از ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشتیم؛ در این مدت یک میلیون و ۱۰۳ هزار و ۷۰۳ گواهینامه صادر و تمدید شد که ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشتیم.

سردار هادیانفر با بیان اینکه تصادفات هزینه‌های زیادی بر کشور تحمیل می‌کند، افزود: هر تصادف فوتی معادل پنج و یک دهم میلیارد تومان خسارت برای کشور به همراه دارد. روزانه بین ۴۵ تا ۶۵ نفر در کشور بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند و در هر ساعت ۲ نفر بر اثر تصادف جان می‌بازند.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر جان خود را از دست دادند و ۳۶۵ هزار نفر مجروح شدند که خسارت سنگینی برای کشور دربر دارد.

وی گفت: هزار و ۵۸۳ نقطه حادثه‌خیز داریم که اگر برطرف شود، ۵۴ درصد تصادفات ما کاهش می‌یابد. ۸۳ درصد از تصادفات به چهار دلیل سبقت غیر مجاز، سرعت غیر مجاز، خستگی و خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو است که باید در این حوزه وارد عمل شویم و‌ کار‌های آموزشی انجام دهیم.

سردار هادیانفر با بیان اینکه متأسفانه ما شش ماه اول سال را از دست دادیم و نتوانستیم به خوبی عمل کنیم، افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، می بایست آمار جان‌باختگان تصادفات به میزان دو هزار نفر کاهش می‌یافت، اما متأسفانه اینگونه نبوده است و ما شش ماه را از دست داده‌ایم.

رئیس پلیس راهور ناجا عنوان کرد: خسارتی که تصادفات به کشور وارد می‌کند، نزدیک به هفت درصد تولید ناخالص ملی کشور است و ما درخواست داریم که ۳۳ دستگاه مسئول با جدیت وارد این عرصه شوند.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه در پنج ماهه امسال بیش از ۱۳۳ هزار فقره تصادف رخ داده که متأسفانه ۱۱۶ درصد نسبت به مشابه سال گذشته رشد داشته است، افزود: روزانه ۲۱۵ هزار نفر اعمال قانون می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه هیأت دولت، دارنندگان گواهینامه پایه سوم که بیش از دو سال از صدور گواهینامه آن‌ها گذشته و سن آن‌ها ۲۳ سال باشد، می‌توانند راننده خودرو‌های حمل و نقل عمومی شوند، گفت: برابر قانون اگر راننده‌ای این قانون را رعایت نکند و تصادف کند، مصداق راننده فاقد گواهینامه خواهد بود.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: هر دستگاهی این ضوابط را رعایت نکند و از این افراد استفاده کند به مراجع قانونی معرفی خواهد شد.

وی گفت: پنج هزار و ۵۱۳ مدرسه در حاشیه راه‌ها وجود دارد که ۲۳۲ هزار دانش‌آموز در آن‌ها تحصیل می‌کنند و رانندگان باید در این نقاط توجه بیشتری کنند. در ابتدای بازگشایی مدارس در سال گذشته، ۳۷ فقره تصادف که منجر به فوت دو دانش‌آموز و ۱۰۹ مصدوم شد را شاهد بودیم.

سردار هادیانفر در خصوص تولید پراید هم عنوان کرد: جلساتی با مدیرعامل شرکت ساپیا و صنعت معدن و تجارت داشتیم و خود این شرکت هم مایل یه توقیف این محصول و تولید یک خودروی ایمن است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار