دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«الظفره» و «العدید» در تیررس موشک‌های سپاه

دو پایگاه هوایی «الظفره» و «العدید» که به عنوان پایگاه‌های آمریکا در منطقه شناخته می‌شوند، در تیررس موشک‌های سپاه قرار دارند.
کد خبر: ۳۶۰۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰ - 09September 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ سردار سرتیپ «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه چندی پیش در سخنانی عنوان کرد، زمانی که پهپاد آمریکایی «گلوبال هاوک» را بر فراز آب‌های سرزمینی کشورمان سرنگون کردیم، آماده بودیم تا در صورت حمله آمریکا به ایران، پایگاه‌های آن‌ها را در قطر و امارات که از قبل هدف‌گیری و موشک‌ها به سمت آن‌ها بارگذاری شده بود، مورد اصابت قرار دهیم. با توجه به این موضوع، خبرگزاری دفاع مقدس در گزارشی اجمالی به معرفی پایگاه‌های آمریکا در دو کشور قطر و امارت پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

«العدید» قطر

پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، قطر به مقر اصلی استقرار نیرو‌های آمریکایی تبدیل شد به نحوی که آمریکا هم‌اکنون در این کشور چندین پایگاه نظامی برای پشتیبانی و حمله در اردوگاه نظامی «السیلیه»، فرودگاه بین‌المللی «دوحه» و منطقه «ام سعید» در اختیار دارد؛ اما مهم‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در «العدید» قطر قرار دارد.

پس از آن که مقر ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در آوریل ۲۰۰۳ از «فلوریدا» به این مکان انتقال یافت، پایگاه هوایی «العدید» به یکی از واحد‌های بسیار مهم پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس تبدیل شد. در واقع «العدید» یکی از مقر‌های فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در منطقه است که میزبان بالغ بر ۱۳ هزار سرباز و حدود ۱۰۰ فروند انواع هواپیمای آمریکایی است. حضور این تعداد سربازان آمریکایی در قطر، موجب شده تا کشور مورد اشاره به یکی از پایگاه‌های ثابت آمریکا و ناتو در منطقه تبدیل شود.

این محل دارای باند پروازی به طول چهار و نیم کیلومتر است که امکان پرواز بمب افکن‌های سنگین را فراهم می‌کند. بر این اساس قطر برنامه ریزی کرده تا این پایگاه را با مبلغی معادل پنج میلیارد دلار بیش از پیش گسترش دهد تا بمب‌افکن‌های B-۵۲ آمریکا که قادر به حمل بمب هسته‌ای هستند، نیز بتوانند از این پایگاه پرواز داشته باشند.

قرار داشتن «الظفره» و «العدید» در تیررس موشک‌های سپاه

در این پایگاه همان‌گونه که عنوان شد، بیش از ۱۳ هزار نظامی آمریکایی حضور دارند و فرماندهی مرکزی نیروی هوایی و نیز مرکز مشترک عملیات هوا و فضای آمریکا در منطقه به همراه انواع جنگنده‌ و هواپیما‌های شناسایی و بمب افکن‌ در پایگاه مورد اشاره قرار دارند؛ علاوه بر این، مقادیر زیادی مهمات، ادوات و تجهیزات نظامی پیشرفته هم در این پایگاه وجود دارد که به اعتقاد برخی‌ها می‌توان آن را در رده بزرگترین انبار راهبردی سلاح‌های آمریکا در منطقه دانست.

«الظفره» امارات

پایگاه هوایی «الظفره» امارات که در سال ۱۹۹۲ در حدود ۳۲ کیلومتری جنوب ابوظبی و در ارتفاع ۲۳ متر از سطح دریا ساخته شده است، میزبان حدود پنج هزار پرسنل نظامی آمریکایی است؛ پایگاهی که در آن پهپاد‌ها و جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ آمریکا نیز حضور دارند.

امارات اگرچه کمترین سهم را از حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه دارد، اما بیشترین هواپیما‌های جاسوسی و راداری آمریکا در مقایسه با دیگر کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس به جز قطر را دارد.

نیرو‌های آمریکایی در امارات از امکانات نظامی مختلفی در پایگاه‌های این کشور برخوردارند؛ بدین‌صورت که هواپیما‌های مختلف آمریکایی در این پایگاه با توجه به مأموریت‌های گوناگون‌شان در زمینه‌های سوخت‌رسانی، جمع‌آوری اطلاعات، جاسوسی، شناسایی، تجسس، فرماندهی و کنترل، حملات زمینی و پشتیبانی هوایی، اهمیت ویژه‌ای برای به ثمر رسیدن مأموریت‌های سنتکام دارند.

قرار داشتن «الظفره» و «العدید» در تیررس موشک‌های سپاه

پایگاه «الظفره» که یکی از پایگاه‌های مهم آمریکا در منطقه به شمار می‌رود، دو باند اصلی با طول چهار هزار و ۲۰۰ متر دارد؛ البته وسعت تأسیسات این پایگاه تقریباً همسان پایگاه «العدید» است؛ لذا این موضوع باعث شده تا «الظفره» بزرگترین انبار سوخت ارتش آمریکا را در خود جای دهد به نحوی که روزانه به طور متوسط یک میلیون و ۴۵ هزار لیتر سوخت به هواپیمای مختلف مستقر در پایگاه تحویل می‌دهد.

در واقع مأموریت اصلی این نیرو‌ها هدایت عملیات‌های هوایی جنگنده‌ها، پهپادها، هواپیما‌های سوخت‌گیری و هواپیما‌های شناسایی است. پس با توجه به این موضوع باید گفت که دو پهپاد تریتون - MQ-۴C و Global Hawk آمریکا که اخیراً توسط سپاه ساقط شدند، هواپیما‌های جاسوسی بودند که از پایگاه هوایی «الظفره» در ابوظبی، پرواز کرده بودند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار