واعظی:

دولت نشان داد می‌تواند تورم را کنترل کند/ اعتماد مردم از هر چیزی مهم‌تر است

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با حضور در برنامه نگاه یک به بررسی عملکرد دولت پرداخت.
کد خبر: ۳۶۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴ - 01September 2019

موضوع مکالمه دو ساعته روحانی و مکرون قابل بیان نیستبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور شب گذشته با حضور در برنامه نگاه یک به بررسی عملکرد دولت پرداخت.

واعظی در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه جلسات اقتصاد مقاومتی در سازمان‌های مختلف تشکیل می‌شود و آقای جهانگیری در تهران به طور منظم جلسات را برگزار می‌کنند، اظهار داشت:  این جلسات نیز همزمان در استان‌های دیگر تشکیل می‌شود؛ کارگروه رفع موانع تولید، مشکلات خود را با دستگاه‌های مختلف و با بانک‌ها برطرف می‌کنند لذا امروز آرامشی در بازار به وجود آمده است البته هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه دولت با همکاری بخش خصوصی، ان‌شاالله مشکلات را حل خواهد کرد، افزود: به دنبال حل مشکلات در حوزه‌های مختلف هستیم.

واعظی با اشاره به مهار نرخ تورم عنوان کرد: دولت یازدهم با سیاست‌های اقتصادیش نشان داد می‌تواند تورم را کنترل کند و رشد را افزایش دهد، در سال ۹۲ دولت با با شرایط ویژه‌ای بر سر کار آمد و تورم در آن زمان ۴۰ درصد بود لذا برای سه سال توانستیم تورم را تک رقمی نگه داریم و اکنون به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با توجه به این نکته که سال گذشته با شوک‌هایی که از نظر روانی و اقتصادی بر کشور وارد شد فروش نفت کاهش یافت، گفت: وضعیت بازار ارز و بازار کالا شرایط دیگری پیدا کرد در این شرایط تورم افزایش یافت، این افزایش تقریباً ادامه پیدا کرد، اما تلاش شد تا اعتماد به دولت توسط مردم به وجود آید، همزمان تلاش کردیم که در ارزاق مردم است به نوعی قیمت‌ها را کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال شرایط آرام‌تر شد افزود: ما جلوی رشد کالا‌ها را گرفتیم در این دو سه ماه گذشته وضعیت نسبت به پارسال به مراتب بهتر شده است اگر این روند ادامه پیدا کند، امید داریم که بتوانیم در آینده وضعیت بهتری داشته باشیم لذا نیازمند هستیم تا برنامه‌ها در همه بخش‌ها به صورت مرتب اجرا شود، نیازمندی‌های مردم را باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مردم امید به آینده داشته باشند و با همکاری آن‌ها نیازمندی‌ها را برطرف کنیم.

اعتماد مردم از هر چیزی مهم‌تر است

واعظی با اشاره به اینکه باید بین مردم و دولت اعتماد وجود داشته باشد، افزود: این اعتماد از هر چیزی مهم‌تر است  تا وقتی اعتماد و همراهی مردم نباشد حتی اگر بهترین برنامه‌ها را داشته باشیم؛  نمی‌توان موفق بود لذا در چند ماه گذشته این ارتباط به وجود آمده و آرام و آرام مستحکم‌تر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه  نیروی انسانی داخلی بزرگترین سرمایه کشور است؛ اظهار کرد:  باید به نیروهای داخل کشور متکی باشیم، متخصصین خوبی داریم، چه در داخل ایران و چه در خارج از کشور ایرانیان نشان داده اند که می‌توانند کار‌های بزرگی را انجام دهند ما باید به این متخصصین در داخل کشور بیشتر از گذشته تکیه کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه وزارتخانه‌ها به ویژه وزارتخانه‌های اقتصادی، صنعتی و تخصصی را مامور کرده ایم تا با افراد متخصص جلسات منظمی را برگزار کنند گفت: بین بخش‌های علمی کشور با بخش‌های صنعتی رابطه نزدیکی برقرار شده است به طوری که برای اولین بار نمایشگاه تشکیل شد، تمام کارخانجات آمده بودند و غرفه‌های را دایر کرده بودند و در این راستا به شناسایی افراد متخصص نیز می‌پرداختند.

واعظی در ادامه برنامه با اشاره به دورنمای اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: قطعاً باید از این شرایط عبور کنیم لذا با توکل به خداوند و نیرو‌های داخلی باید بتوانیم به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم، خلا‌هایی داریم، تا دیروز متصل به واردات از خارج بودیم لذا باید بتوانیم خودکفا شویم و از نظر ساختاری باید تحول به وجود آید، باید در حوزه‌های اقتصادی تحول به وجود آید، از گذشته با دستور مقام معظم رهبری شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل شد به طوریکه این شورا وظیفه دارد شرایط اقتصادی امروز کشور را مدیریت کند در این شورا سران سه قوه حضور دارند به طوری که با تغییر برخی از ساختار‌ها و حمایت از برخی از بخش‌ها و حل برخی از مشکلاتی که مانع پیشرفت است باید بتوانیم راه را هموار کنیم.

موسسات اعتباری مانند قارچ سبز شده  بود/ ۶ بانک با هم ادغام می‌شوند

واعظی با اشاره به اینکه در ۴،۵ سال گذشته دو کار بزرگ را توانستیم انجام دهیم گفت: یکی از این امور مربوط به موسسات اعتباری می‌شود البته کار سختی بود به طوری که موسسات اعتباری مانند قارچ سبز شده و با مردم قول و قرار‌هایی را گذاشته بودند و برای مردم و کشور مشکل ایجاد کردند، الان مشکلی به نام موسسات اعتباری نداریم یکی دیگر از کار‌های بزرگی که صورت گرفت ادغام ۶ بانک بود.

وی با اشاره به اینکه بانک‌های بخش‌های مختلف را ادغام کردیم گفت: در حال ادغام ۶ بانک هستیم، مسائل حساسی وجود دارد هر کدام از بانک‌ها مشتریان خاص خود را دارند و ما می‌خواهیم به گونه گام برداریم که مردم آرامش داشته باشند و بدانند که پولشان حفظ شده است و منابع شان همانند گذشته محفوظ است، از سال گذشته این کار را آغاز کرده ایم و گام به گام پیش رفته ایم و لذا این موضوع اصلاح ساختار محسوب می‌شود.

واعظی با اشاره به اینکه نمی‌توان به بانک‌ها شوک وارد کرد افزود: به عنوان اینکه می‌خواهیم بانک را اصلاح کنیم نباید شوکی به بانک‌ها وارد شود.  باید به گونه‌ای حرکت کنیم که مردم بپذیرند و آرامش داشته باشند و به کاری که می‌کنیم اعتماد داشته باشیم، امروز صبح در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی یکی از بحث‌ها اصلاح ساختار بانک‌ها بود، رئیس کل بانک مرکزی گفتند برنامه این است که این کار ظرف ۵ سال صورت گیرد، ما نمی‌خواهیم به بانک و یا به اقتصاد کشور شوک وارد شود، قشری که متوسط به پایین است باید کمتر مالیات بدهد و یا حتی بخشی از این مردم نباید مالیات بر درآمد بدهند، کسی که درآمد دارد و قشر برخوردار است حتماً باید مالیات بیشتری پرداخت کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود:  بخش‌هایی داریم که به روش‌های مختلف حقوقی که متعلق به بیت المال است را نمی‌دهند.  در رابطه با قیمت گاز و نفت ایران بایدبه مقایسه تمام کشور‌های منطقه و دنیا پرداخت، این رقم را در هیچ کشوری نمی‌توان پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در طی ۴،۵ سال گذشته قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده است گفت: گازوئیل در ایران ۳۰۰ الی ۳۵۰ تومان است در صورتی که در کشور‌های همسایه ۶ هزار و ۵۰۰ هزار تومان است، راجع به بنزین قیمت در ایران ۱۰۰۰ تومان است، ولی در تمام کشور‌های همسایه حداقل از پنج هزار تومان تا ۱۲،۱۳ هزار تومان قیمت‌ها وجود دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه وقتی میخواهیم تعرفه‌ها را اصلاح کنیم قطعاً به قشر کمتر برخوردار بیشتر توجه می‌کنیم اظهار کرد: کسی که بیشتر استفاده می‌کند باید بپردازد و باید بتوانیم به قشری که کمتر برخوردار است یارانه بدهیم اگر غیر از این باشد حتماً به مشکل می‌خوریم.

وی با اشاره به اینکه قشر کمتر برخوردار نباید نگرانی داشته باشند گفت: مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی سه تا پنج برابر نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است، وقتی قیمت‌ها افزایش پیدا میکند حتماً فشار بر این اقشار بیشتر وارد می‌شود، مرحله بعدی اصلاح ساختار یارانه‌ها و اصلاح نظام اقتصادی است حتماً یکی از نکته‌هایی که باید به آن توجه کرد قشری است که بیشتر به آن‌ها فشار وارد می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه حدود چند ماه قبل مقام معظم رهبری دستورالعملی راجع به اصلاح نظام بودجه ریزی ابلاغ فرمودند و رئیس جمهور سازمان برنامه و بودجه را مامور کرد تا کار زیربنایی راجع به مسئله بودجه ریزی کشور انجام شود افزود: این کار باید با توجه به شرایط خاصی که کشور با آن روبه‌رو است صورت بگیرد، آقای نوبخت با همکارانشان کار گسترده‌ای را انجام دادندبه طوری که بسته‌هایی را تنظیم کردند و این بسته‌ها را با متخصصین و کارشناسان و افراد با تجربه در میان و نتیجه آن را در ستاد اقتصادی دولت به بحث گذاشتند، امروز در کمیته‌های مختلف و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بحث می‌شود دو هفته قبل یکی از بخش‌های آن را بحث کردیم قرار است تا در هر جلسه یکی از بخش‌ها را بحث کنیم.

واعظی با بیان اینکه امیدواریم امسال بودجه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود بر اساس سیاستی باشد که بتوانیم در این شرایط خاص وابستگی به نفت را به حداقل برسانیم افزود: امیدواریم بتوانیم با اتکا  بر مالیات،  حذف برخی از یارانه‌ها و سپردن برخی از امور به بخش خصوصی کار را به خوبی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه در بخش‌های جدیدی ظرفیت‌هایی ایجاد شده است، گفت: در جا‌هایی این ظرفیت‌ها به وجود آمده که در گذشته وجود نداشت، الان هر کدام از شرکت‌های دانش بنیان میلیاردی شده و گردشگری تحول بسیار بزرگی را به وجود آورده و بوم گردی و فعالیت‌های روستایی گسترش یافته است، صادرات محصولات کشاورزی رونق پیدا کرده است، امیدواریم نتیجه تحولات به اقتصاد کشور برگردد.

واعظی با اشاره به اینکه اعتقاد ما بر این است که قیمت ارز باید از رقمی که اکنون وجود دارد پایین‌تر باشد عنوان کرد: بر اساس تجزیه و تحلیل اقتصادی معتقدیم که قیمت ارز پایین‌تر از قیمتی است که الان وجود دارد حتماً باید قیمت ارز کاهش پیدا کند، ما نمی‌خواهیم قیمت ارز را تصنعی با دستور دولت بگوییم که چقدر است، در این مدت ثبات در بازار ارز به وجود آمده، دلیل آن عرضه و تقاضا است این سیاست درستی است که بانک مرکزی اتخاذ کرد و اجازه نداد با ارز سوداگری شود.

وی با اشاره به اینکه ارز در خدمت اقتصاد کشور قرار گرفته است،  ادامه داد: بر روی این سیاست پافشاری شد و جلوی سوداگری ارز گرفته شد، ما اعتقاد نداریم که مردم ارز را به عنوان سرمایه در خانه نگهداری کنند، ما خوشحال هستیم که قیمت ارز ثبات پیدا کرده و روند آن آرام آرام رو به کاهش است. امیدواریم این روند ادامه پیدا کند، روزی که ارز زیر ۱۰ هزار تومان شود ما بیشتر از هر کس دیگری خوشحال میشویم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه شرایط بسیار سخت سال گذشته را در نظر بگیریم که قیمت‌ها بر اساس جنگ روانی، جنگ اقتصادی، تبلیغات و فشار‌ها به سرعت در حال افزایش بود گفت: دولت در آن نقطه با سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، وزارت صنعت معدن و تجارت و هم وزارت جهاد کشاورزی را مامور کرده بود تا با تمرکز ارزاق مردم را تامین کنند تا به صورت جهشی مانند سایر کالا‌ها افزایش پیدا نکند.

وی با اشاره به اینکه دولت در این کار در آن مقطع به صورت نسبی موفق بود تصریح کرد:  در هر چیزی که به صورت دو نرخی عرضه شودرانت وجود دارد و وقتی رانت وجود دارد در آن فساد هست. آن زمان که تصمیم گرفتیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را نگه داریم این نبود که این موضوع را نمی‌دانستیم، ما منافع مردم کمتر برخوردار و تأمین نیازمندی‌های روزمره آن‌ها را مهم می‌دانستیم و می‌گفتیم که با فساد و رانت مبارزه می‌کنیم، برخی از ما ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند و همه فعالیت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کردیم، به شرکت‌های خصوصی ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دادیم تا دارو و مواد اولیه وارد کنند، برخی از آن‌ها انصافاً صادقانه خوب عمل کردند و ممکن است که برخی سوء استفاده کنند گزارشی که تهیه و به خدمت رئیس جمهور داده شد و دستور محکمی را ایشان دادند به طوری که ۴ وزارتخانه مأمور شدند تا به این امور رسیدگی کنند وارد کنندگان متوجه شدند که شخص رئیس جمهور به دنبال کار آن‌ها است.

واعظی افزود: ما بانک مرکزی را مسئول کار قرار گذاشته ایم تا پولی را که به شرکت‌های مختلف داده را دنبال کند و با کمک وزارتخانه‌های مختلف نتیجه کار را به قوه قضاییه معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه ترامپ هیچ وقت در سیاست نبوده است و بسیاری از تصمیمات را خودش به تنهایی می‌گیرد، گفت: ترامپ یک حرکتی را با کره شمالی انجام داد، صحبتی کرد و عکسی گرفت، فکر می‌کند که می‌تواند به عنوان یک نمونه و الگو برای بقیه کشور‌ها هم  آن‌را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه ترامپ هیچ شناختی از ایران و مردم ایران و مسئولان ایرانی ندارد گفت: ترامپ شناختی از پیشینه درخشان مردم و نظام ندارد، ترامپ اول از موضع بالا برخورد کرد که نتیجه‌ای نداشت، ۱۲ شرط برای مذاکره با ایران گذاشت و سپس اعلام کرد که می‌خواهد بدون پیش شرط با ایران صحبت کند و عملاً الان آن‌ها مانده اند از آنچه که مطرح کردند، در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران سرگردانی مشاهده می‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه هیچ ثبات و اصولی در صحبت‌های ترامپ وجود ندارد، افزود: آن‌ها سخت در اشتباه هستند ما چهارچوب روشنی در سیاست خارجی داریم، همه این نظام به این چهارچوب معتقدند، ما در ایران نسبت به آمریکا سیاست دوگانه نداریم، یک سیاست داریم و همه از آن تبعیت و حمایت می‌کنند.

واعظی خاطرنشان کرد: آمریکا تا روزی که بخواهد سیاست امروز را نسبت به ملت ایران و نظام ایران داشته باشند به هیچ وجه جای مذاکره ندارد مگر اینکه توبه کند و مواضع خصمانه‌ای را که دارند تغییر دهد و تحریم‌هایی که بر ملت ایران داشته را لغو کند در آن زمان است که شرایط تغییر می‌کند وگرنه تا زمانی که با این رویکرد است موضع ایران روشن و مشخص خواهد بود

وی ادامه داد: در دو هفته گذشته پیشنهادی بین ایران و فرانسه رد و بدل شد به طوری که پیشنهاد مکتوبی را به ما دادند و این پیشنهاد را مورد بررسی قرار دادیم، مکرون براساس سه دور مذاکره که نتیجه آن پنج ساعت مذاکره تلفنی بود را به عنوان یک طرح که جمع بندی هر دو رئیس جمهور است را به تهران می‌فرستد، ایشان برداشت شان را از این جمع بندی فرستاده‌اند قسمت‌های قابل توجهی مورد قبول ما واقع نشد لذا ما پیشنهاد خودمان را به آقای ظریف دادیم ایشان به پاریس رفتند و با مکرون به طور مفصل مذاکره کننده داشتند.

واعظی عنوان کرد: در آنجا آقای ظریف مذاکره داشتند، قرار شد هر دو طرف موضوع را بررسی کنند، امشب دو رئیس جمهور به طور مفصل بحث کردند و نتیجه بر آن شد که هیئتی روز دوشنبه در راس آقای عراقچی به پاریس بروند و یک تیم اقتصادی از وزارت نفت، بانک و بخش‌های مختلف به پاریس می‌روند تا با طرف‌های خودشان مذاکره کنند و ابعاد موضوع روشن شود، امیدواریم گام‌هایی به پیش برود، در این موضوع مسائل سیاسی بانکی تجاری مطرح است.

وی با اشاره به اینکه هر کشوری برای منافع خود تلاش می‌کند گفت: در این قصه پلیس خوب و بد معنا ندارد، برجام بر اساس تعدادی از کشور‌ها شکل گرفت، غیر از ترامپ کسانی که برای برجام زحمت کشیده اند تلاش می‌کنند تا دستاورد خودشان را حفظ کنند هم ما از علاقه مندیم دستاورد خودمان را حفظ کنیم و هم اروپایی‌ها و هم روس‌ها، تیم جدید آمریکایی هیچ نتیجه‌ای برای برجام نکشیده است لذا به برجام نگاه تجارت گونه دارد و نمی‌فهمد عمق کار چیست و می‌گوید ایرانیان کلاه بر سر ما گذاشتند.
شکری

واعظی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی دنیا به گونه‌ای است که به نوعی شرکت‌های چند ملیتی و بانک‌ها اقتصاد شان با آمریکا درآمیختگی دارد گفت: در بخش سیاسی کشور‌های اروپایی تلاش خود را می‌کند، ما به جد نسبت به آنچه که اروپایی‌ها در ارتباط با بخش اقتصادی برجام انجام داده‌اند معترضیم و به صورت جدی گلایه مندیم اروپایی‌ها به وظیفه خود در برجام عمل نکردند و توافقاتی را که پس از خروج آمریکا با وزارت خارجه ما و با چهار به علاوه یک انجام می‌دادند را عمل نکردند.


رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه کشور‌های اروپایی به وظیفه خود عمل نکردند گفت: اگر آن‌ها به وظیفه خود عمل نکنند گام سوم را بر می‌داریم، برجام زمانی برای ما ارزشمند است که بتوانیم از منافع آن استفاده کنیم، اگر نتوانیم از منافع برجام استفاده کنیم دیگر برای ما ارزش ندارد لذا تلاش می‌کنیم تا به طرف مقابل مان با عمل بگوییم که اگر برجام منافع اقتصادی را تامین نکنند قطعاً در برجام نمی‌مانیم و راه خودمان را می‌رویم.

واعظی تصریح کرد: طرف مقابل نمی‌داند که گام سوم ایران چیست، کمیته‌ای از دبیرخانه، وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی مسائل را بررسی می‌کنند و زمانی که پیشنهاد آن‌ها قطعی شد، تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار