معرفی کتاب؛

«رقص خاکریز»

کتاب «رقص خاکریز» کتابی است که با نگاهی تحلیلی به عملیات رمضان و نقش رزمندگان استان همدان در این عملیات پرداخته است.
کد خبر: ۳۵۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶ - 28August 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان «محسن صیفی‌کار» نویسنده کتاب «رقص خاکریز» که نگاهی تحلیلی به عملیات رمضان و نقش رزمندگان استان همدان را دارد در فصل هشتم با عنوان رمضان در آسمان به توضیحاتی در مورد کنفرانس سران غیر متعهدها در عراق اشاره دارد.

در این کتاب آمده است:

رزمندگان استان همدان، فقط در زمین نمی جنگیدند. پایگاه سوم شکاری شهید محمد نوژه همدان نیز آن روزهای گرم تیرماه در تدارک نبردی مهم در آسمان بود. خلبانان دلاور این پایگاه از جمله «عباس دوران» توانستند برگ زرینی در دفاع مقدس خلق کنند که از نظر سیاسی و عملیاتی بسیار برجسته است.

عملیات رمضان در حال شکل‌گیری و انجام بود که موضوع برگزاری کنفرانس سران غیر متعهد ها در بغداد مطرح شد تا صدام حسین، رئیس این اجلاس باشد. جمهوری اسلامی ایران سیاست بی اثر کردن این اجلاس را در دستور کار خود قرار داد و در اولین گام، اجلاس غیر متعهد ها را تحریم کرد.

بغداد از مدت ها قبل به کمک آمریکا به دژ نفوذ ناپذیری تبدیل شد و تبلیغات بسیار وسیعی به راه افتاد و حتی عنوان شد: (هیچکس توانایی نا امن کردن پایتخت عراق را ندارد) در این زمان بود که ایجاد ناامنی در بغداد در دستور کار نظامی – سیاسی جمهری اسلامی ایران قرار گرفت تا ضمن هدف قرار دادن تاسیسات پالایشگاهی الدوره در جنوب شرقی این شهر، از برگزاری نشست سران غیر متعهدها در بغداد نیز جلوگیری شود.

برای ناامن ساختن بغداد، عباس دوران انتخاب و این ماموریت به پایگاه سوم شکاری شهید محمد نوژه همدان واگذار شد. سرهنگ خلبان عباس دوران برای جلوگیری از تشکیل کنفرانس سران غیر متعهدها در بغداد، در تاریخ بیستم تیر ماه سال 1361 ماموریت یافت تا پایتخت عراق را نا امن کند.

با توجه به اهمیت فوق العاده موضوع، شش تن از برجسته ترین خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با سه فروند هواپیمای فانتوم برای انجام ماموریت در نظر گرفته شدند. تصمیم بر این شد که تا سه فروند فانتوم کاملا مسلح به پرواز درآیند، هر سه مرز پرواز کرده و تنها دو فروند از مرز گذشته و به هدف حمله ور شوند.

فانتوم سوم در همان‌جا منتظر می ماند تا در صورت نیاز به آن‌ها بپیوندد. ماموریت خلبانان، انجام عملیات روی بغداد و بمباران پالایشگاه، نیروگاه اتمی، پایگاه الرشید و یا ساختمان اجلاس در این شهر بود.

کتاب رقص خاکریز سه نوبت و در قالب نه فصل چاپ شده است که با تدوین محسن صیفی‌کار نگاهی تحلیلی به عملیات رمضان و نقش رزمندگان استان همدان دارد.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار