کامران عرفانی مطرح کرد؛

خسته شدن مردم از دولت مصدق؛ عامل اصلی کودتای 28 مرداد

یک کارشناس تاریخ معاصر گفت: مهمترین عامل سقوط دولت مصدق خسته شدن ملت ایران از عملکرد او بود که منجر به ریزش مذهبیون از اطراف او و تنها شدنش در 28 مرداد شد.
کد خبر: ۳۵۸۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶ - 20August 2019

خسته شدن مردم از دولت مصدق؛ عامل اصلی کودتای 28 مردادبه گزارش اخبار داخلی دفاع‌پرس، کامران عرفانی ضمن بررسی ابعاد مختلف کودتای ننگین 28 مرداد پرداخت و اظهار داشت: عوامل عدم تحقق اهداف و آرمان‌های نهضت ملی شدن صنعت نفت و ایجاد شکاف میان ملت ایران و دولت مصدق را بیش از همه باید در عملکرد مصدق جستجو کرد، موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده است.

وی افزود: متاسفانه ما شرقی‌ها عادت به اسطوره سازی و سیاه و سفید کردن تاریخ داریم در حالیکه تاریخ خاکستری است. باید بپذیریم مصدق با تمام ویژگی‌های مثبت خود ضعف‌هایی نیز دارد.

این استاد دانشگاه، ریزش نیرو‌های مذهبی از اطراف مصدق را یکی از نشانه‌های ضعف عملکرد او دانست و اظهار کرد: دولت مصدق از آغاز کار خود با اقدامات نادرست و تفرقه افکنانه سبب ریزش مذهبیون شد. در واقع پس از استقرار دولت، مذهبی‌ها مورد شماتت و ظلم قرار گرفتند.

عرفانی اضافه کرد: دکتر مصدق به دلیل اعتمادی که به امریکا پیدا کرد با نامهربانی با افراد مذهبی، چون نواب صفوی و آیت الله کاشانی برخورد می‌کرد در حالی که با وجود تاثیری که این افراد بر جامعه داشتند و سبب روی کار آمدن دولت مصدق شده بودند، می‌توانستند نقش‌های کلیدی در دولت داشته باشند. مصدق با ادامه این اقدامات نه تنها مذهبی‌ها را از دست داد بلکه آن‌ها را به اپوزیسیون خود تبدیل کرد.

این کارشناس تاریخ معاصر، برخی اقدامات نادرست مصدق که سبب سست شدن بنیان دولت شد را برشمرد و گفت: مصدق در آن زمان لایحه امنیت اجتماعی را تقدیم مجلس می‌کند که به عقیده بسیاری از سیاسیون آن زمان تنها یک دیکتاتور می‌تواند چنین چیزی را به محلس دیکته کند. این موضوع و مسائلی از این دست سبب جدایی بسیاری از افراد می‌شود.

به عقیده عرفانی مهمترین عامل سقوط دولت مصدق خسته شدن ملت ایران از عملکرد دولت دکتر مصدق بود. به عبارت دیگرمردم از بازی‌های دولت مصدق و برخی اطرافیانش در جریان ملی شدن صنعت نفت و حزب توده، میتینگ‌های خیابانی، اختلافات میان نیرو‌های ملی و مذهبی و کار‌های روسیه، امریکا و انگلیس به ستوه آمده بودند.

وی ادامه داد: اقدامات دکتر مصدق، تنها شدنش را در روز ۲۸ مرداد رقم می‌زند و همان نیرو‌های مردمی که در بدنه اجتماع حضور دارند و عامل موفقیت جریان ملی شدن صنعت نفت هستند را از دست دادند.

عرفانی در پایان اظهار امیدواری کرد: سیاسیون امروز به تجربیات گذشته در خصوص کشور‌های بیگانه توجه داشته باشند تا بتوانند دشمن را شناسایی و از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار