گزارش؛

فتح «خان شیخون»؛ دروازه آزادسازی ادلب

نیروهای ارتش سوریه شامگاه یک‌شنبه ۲۷ مرداد پس از پنج سال توانستند وارد شهر «خان شیخون» در حومه «حلب» شوند که طی سال‌های اخیر در اشغال گروه‌های تروریستی به سرکردگی جبهةالنصره بوده است.
کد خبر: ۳۵۸۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴ - 19August 2019

فتح «خان شیخون»؛ دروازه آزادسازی ادلببه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «تسنیم»، نیرو‌های ارتش سوریه برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ میلادی وارد خان «شیخون» شدند، شهری که در همان سال به اشغال گروه‌های تروریستی تکفیری به سرکردگی «جبهةالنصره» درآمد که نام هیئت «تحریرالشام» را از چندی پیش برای خود انتخاب کرده است.

با وجود گذشت هشت سال از زمان آغاز جنگ علیه سوریه، گروه‌های تروریستی همچنان بر بخش‌هایی از حومه حماه و حومه ادلب و ادلب سیطره دارند، این استان‌ها در شمال سوریه قرار دارند.

«سعدالله زارعی» تحلیلگر مسائل منطقه‌ای درباره اهمیت شهر خان شیخون و ورود نیرو‌های ارتش سوریه به آن پس از چهار سال به تسنیم گفت: آزادسازی منطقه خان شیخون، که یک منطقه راهبردی به شمار می‌رود، عزم ارتش سوریه برای ادامه مبارزه همه جانبه با تروریست‌ها را دوچندان می‌کند، خان شیخون نقطه وصل حماه و ادلب به شمار می‌رود که می‌توان از آن به عنوان پلی برای عملیات نهایی یعنی آزادسازی شهر ادلب استفاده کرد.

«بسام ابو عبدالله» استاد روابط بین الملل سوریه ابراز عقیده کرد: وقتی به نقشه نگاه می‌کنیم، شهر خان شیخون نقطه تقاطع مهمی برای بازگشایی مسیر حلب به دمشق و حلب به لاذقیه به شمار می‌رود. این مسیر‌های مواصلاتی همان‌هایی هستند که در توافق سوچی در سال ۲۰۱۸ نیز میان روسای جمهور روسیه و ترکیه وجود داشت، اما ترک‌ها به تعهدات خود در این خصوص عمل نکردند. همین موضوع باعث شد که بعد از نشست‌های اخیر آستانه عملیات نظامی گسترده‌ای برای فشار بر ترک‌ها از یک طرف و پایان دادن به شرایط سستی و فریبکاری رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص پرونده ترکیه آغاز شود؛ لذا آزادسازی خان شیخون از دست گروه‌های تروریستی پیامد‌هایی را در مراحل آینده خواهد داشت و فشار بیشتری بر ترکیه وارد می‌کند تا به مطالبات مطرح شده در توافق سوچی و آستانه عمل کند و از حمایت از تروریست‌ها دست بر دارد. این در حالی است که وزیر خارجه سوریه در سفر به پکن اعلام کرده بود که عقب‌نشینی اشغالگران ترکیه و توقف حمایت آن‌ها از گروه‌های تروریستی باعث عادی سازی روابط سوریه با آنکارا می‌شود.

البته عملیات نظامی خان شیخون فشار‌ها بر عناصر تروریستی را افزایش می‌دهد که همواره و به صورت روزانه مناطق مسکونی نظیر محردة در حومه حماه را هدف حملات خود قرار می‌دادند و باعث کشتار غیر نظامیان می‌شدند. آن‌ها همچنین پایگاه نظامی حمیمیم روسیه را نیز هدف قرار داده بودند.

بسام ابو عبدالله خاطرنشان کرد: مشخص است که این گروه‌های تروریستی امکان رسیدن به راه حل مسالمت‌آمیز را نیز ندارند، چرا که در عرصه بین‌المللی تروریستی به حساب می‌آیند و باید به صورت کامل از بین بروند. به همین علت من اعتقاد دارم که این عملیات نظامی در مراحل مشخص خود انجام می‌شود. ما نمی‌دانیم طرح‌های نظامی آینده در این زمینه چیست؛ اما این موضوع نیازمند توافق بین متحدان یعنی روسیه و سوریه و همچنین دوستان ایرانی است.

خان شیخون حومه شرقی، جنوبی و شمالی ادلب را به هم وصل می‌کند و آزادسازی این شهر، نخستین گام برای بازگشایی مسیر حیاتی حلب-دمشق به شمار می‌رود. آزادسازی خان شیخون، از نظر نظامی، مسیر حرکت نیرو‌های ارتش سوریه به سمت التح، کفرسنجه و معره النعمان را هموار می‌کند. فتح خان شیخون به معنای محاصره صد‌ها کیلومتر مربع از حومه شمالی حماه از جمله منطقه موسوم به مثلث مرگ است که شهرک‌های الرکاة، اللطامنه و کفرزیتا را به هم وصل می‌کند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها