سردار بابایی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

فرمان امام (ره) از همه سلاح‌های استراتژیک برای مدافعان پاوه تأثیرگذارتر بود

معاون وقت اطلاعات سپاه پاوه گفت: فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر گسیل نیرو و امکانات به سوی پاوه وقتی صادر شد از همه سلاح‌های استراتژیک تاثیرگذارتر بود؛ به نحوی که وقتی متوجه شدیم چنین پیامی از سوی ایشان صادر شده است، شجاع‌تر شدیم.
کد خبر: ۳۵۸۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰ - 20August 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ درگیری‌های مسلحانه و اقدامات تجزیه‌طلبانه ضد انقلاب در اوایل انقلاب بویژه در کردستان باعث شده تا وقایع مربوط به این دوران نسبت به سایر نقاط از حساسیت بیشتری برخوردار شود. در همین رابطه وقایعی که در پاوه به وجود آمد و پیامی که امام خمینی (ره) در همین رابطه منتشر کردند، باعث شده تا در سالروز صدور چنین پیامی هر ساله ویژه‌برنامه‌هایی برگزار شود.

بر این اساس، خبرنگار دفاع‌پرس با سردار «جمیل بابایی» معاون وقت اطلاعات سپاه پاوه گفت‌وگویی را درباره غائله کردستان و نقش شهیدان چمران و وصالی و نیز مردم این منطقه در مقابله با ضد انقلاب انجام داده که ماحصل آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: سپاه در پاوه چگونه شکل گرفت؟

زمانی که انقلاب پیروز شد، آشفتگی‌هایی در کشور وجود داشت؛ زیرا نظارت سیستمی که در گذشته وجود داشت، به واسطه پیروزی انقلاب از بین رفته بود که این در هر انقلابی، امری طبیعی است؛ بنابر این زمانی که دولت بازرگان تشکیل شد، انسجامی میان دستگاه‌های دولتی به‌ویژه در کردستان که با عراق هم‌مرز بود، دیده نمی‌شد.

در چنین شرایطی که کومله و دموکرات در پاوه حاکم شده بودند، به سرعت در کردستان و حتی در پاوه دفتر و مقری راه اندازی کردند؛ البته مردم پاوه به دموکرات‌ها به دلیل اینکه از سابقه تشکیلاتی بیشتری برخوردار بودند، توجه بیشتری داشتند.

در این شرایط بود که به تهران آمدیم و با اعضای شورای انقلاب و رهبر معظم انقلاب اسلامی که آن زمان نماینده امام در شورای عالی دفاع بود، صحبت کردیم و از آن‌ها خواستیم تا سپاه را در پاوه تشکیل دهند به همین جهت سروان محمدعلی ذوالفقاری از تیپ ۵۵ هوابرد شیراز به پاوه آمد تا سپاه این شهر را راه اندازی کند.

فرمان امام از همه سلاح‌های استراتژیک برای مدافعین پاوه تاثیر گذارتر بود

بدین ترتیب سپاه پاوه در خرداد سال ۱۳۵۸ به فرماندهی سروان ذوالفقاری در ساختمان سابق ساواک تأسیس شد؛ این در حالی بود که کرمانشاه هنوز سپاه نداشت؛ به همین دلیل با رفیق‌دوست، ابوشریف، بشارتی و رضایی در تهران ارتباط می‌گرفتیم و امکانات لازم را از آن‌ها درخواست می‌کردیم.

دفاع‌پرس: درگیری‌ها در پاوه چگونه آغاز شد؟

هم‌زمان با شکل‌گیری سپاه در پاوه ضد انقلاب هم بهانه‌جویی‌های خود را علیه سپاه آغاز کرد و حتی در مواردی به ماشین تدارکات سپاه حمله کردند؛ البته باید گفت که این افراد با حمایت بعثی‌ها اقدامات خود را علیه سپاه انجام می‌دادند؛ گفتنی است که فرمانده پاسگاه ژاندارمری پاوه هم آن زمان از هواداران ضدانقلاب بود و اکنون در آمریکا زندگی می‌کند.

در همین ایام به واسطه اوج گرفتن درگیری‌ها در شهر، مردم در اعتراض به وضع موجود، تجمعی را مقابل فرمانداری انجام دادند و به دنبال این اعتراضات، دموکرات دفتر خود را در پاوه بست و به «قوری قلعه» واقع در خارج شهر منتقل شد؛ بعد از آن استاندار کرمانشاه به همراه شهید اشرفی اصفهانی و فرمانده هنگ ژاندارمری کرمانشاه با بالگرد به پاوه آمدند و از آنجا هم برای انجام مذاکره با ضد انقلاب به «قوری قلعه» رفتند؛ در این جلسه اعضای حزب دموکرات و کوموله خواستار این شدند که پاسدار‌های غیر بومی از شهر خارج شده و اداره شهر هم در دست این احزاب باشد، اما مسئولان این را نپذیرفتند و بازگشتند.

این در حالی بود که یک سلاح سنگین هم نداشتیم و تنها سلاح نیمه‌سنگین «دوشکایی» بود که بالای ساختمان سپاه پاوه مستقر کرده بودیم؛ حدود شب بیست و یکم بود که به مقر سپاه در ابتدای شهر واقع در سه راهی بیمارستان حمله کردند و دو سه نفر از نیرو‌ها را مجروح کردند؛ در واقع این مقدمه حمله‌ای بود که می‌خواستند با ۱۵ هزار نفر به شهر حمله کرده و آن را اشغال کنند.

دفاع‌پرس: چمران و اصغر وصالی چه زمانی وارد پاوه شدند و چه نقشی در مقابله با ضد انقلاب داشتند؟

در چنین شرایطی هواپیمایی به خلبانی «محمد نوژه» برفراز شهر مانوری داد، اما متأسفانه در این مانور هواپیمای وی با کوه برخورد کرد و «نوژه» به شهادت رسید؛ البته قبل از آن اصغر وصالی و گروه خود به نام «دستمال‌سرخ‌ها» از مریوان به پاوه آمدند و یکی دو روز بعد هم چمران به همراه تیمسار فلاحی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش با یک فروند بالگرد به این شهر آمد و بعد از صحبت با پاسداران و آگاهی از وضعیت شهر قصد بازگشت داشت که جلوی وی را گرفتیم و از او خواستیم تا در شهر بماند؛ لذا با این درخواست ما چمران از تیمسار فلاحی خواست تا به تنهایی بازگردد و کار‌های لازم را برای ارسال کمک و پشتیبانی از مردم پاوه و مدافعان شهر انجام دهد؛ پس بودن چمران برای ما باعث دلگرمی می‌شد؛ زیرا او فردی فهمیده و چریک و شجاع بود.

فرمان امام از همه سلاح‌های استراتژیک برای مدافعین پاوه تاثیر گذارتر بود

در واقع، بودن او برای ما مهم بود وگرنه چمران هم مثل سایرین یک اسلحه بیشتر نداشت، اما نقش اصغر وصالی در پاوه به گونه‌ای نبود که حاتمی‌کیا آن‌گونه در فیلم خود (فیلم «چ»)، نقش او را برجسته کرده بود.

دفاع‌پرس: آیا چمران در پاوه با سران ضد انقلاب هم مذاکره داشت؟

اینکه در فیلم «چ» نشان داده می‌شود که چمران با دکتر «عنایتی» از فرماندهان کوموله مذاکره می‌کرد، چنین فردی وجود خارجی ندارد؛ چون چمران با هیچ‌کس مذاکره نداشت.

دفاع‌پرس: یکی از حوادثی که در پاوه روی داد، حمله ضدانقلاب به بیمارستان این شهر بود؛ درباره این حادثه می‌توانید توضیحی بفرمایید؟

قبل از حمله ضد انقلاب به بیمارستان، به نیرو‌های اصغر وصالی که تعدادی از آن‌ها محافظت از بیمارستان را بر عهده داشتند، گفتیم آنجا را تخلیه کنند؛ چون هم دور از شهر است و هم اینکه به دلیل محاصره بودن نمی‌توانستیم کمکی انجام دهیم؛ اما اصغر وصالی قبول نکرد؛ لذا در حمله ضد انقلاب به بیمارستان ۱۰ الی ۱۵ نفری که از بیمارستان محافظت می‌کردند به شهادت رسیدند و بیمارستان هم به تصرف آن‌ها درآمد.

بیمارستان که سقوط کرد، تعدادی از کارکنان بیمارستان نیز شهید یا مجروح شدند به همین خاطر بالگردی به پاوه آمد و نزدیک فرمانداری نشست تا مجروحان را به کرمانشاه منتقل کند، اما وقتی می‌خواست بلند شود، پره‌های آن به دیواره‌های کوه برخورد و سقوط کرد و تمام سرنشینان آن هم به شهادت رسیدند؛ لذا بعد از این واقعه ارتباط هوایی پاوه هم قطع شد.

دفاع‌پرس: چه مناطقی از شهر توسط ضدانقلاب اشغال شد؟

جنگ هر لحظه در پاوه شدید‌تر می‌شد به نحوی که ارتفاعات شمال و شمال شرق پاوه تصرف شد و علاوه بر این جنوب شهر، بیمارستان و پارک این شهر هم اشغال شد؛ از سوی دیگر آب، برق و تلفن هم قطع شده بود و تنها راه ارتباطی بی‌سیم ژاندارمری بود که چمران به وسیله آن با کرمانشاه ارتباط می‌گرفت تا اینکه وقایع پاوه به اطلاع امام (ره) رسید و ایشان هم فرمانی جهت حمایت و پشتیبانی از مردم و مدافعان شهر صادر کردند.

فرمان امام از همه سلاح‌های استراتژیک برای مدافعین پاوه تاثیر گذارتر بود

دفاع‌پرس: صدور پیام امام (ره) برای خاتمه دادن به غائله پاوه چه تأثیری بر مدافعان شهر و ضدانقلاب داشت؟

با شنیدن فرمان امام (ره)، مدافعان و مردم شهر روحیه مضاعفی گرفتند و حتی خبر آن از داشتن توپ و تانک هم برای ما روحیه بخش‌تر بود؛ به عبارت دیگر فرمان امام (ره) از همه سلاح‌های استراتژیک تأثیرگذارتر بود به نحوی که وقتی متوجه شدیم، چنین پیامی از سوی ایشان صادر شده است، شجاع‌تر شدیم. اما در مقابل، ضد انقلاب روحیه خود را از دست داد و قبل از رسیدن هر کمکی به ما از شهر عقب‌نشینی کرد.

دفاع‌پرس: فکر می‌کنید امام (ره) چگونه از وقایع پاوه مطلع شدند؟

چمران از طریق بی‌سیم پاسگاه ژاندارمری پاوه با کرمانشاه ارتباط داشت و از آنجا هم اخبار به شورای انقلاب منتقل می‌شد؛ علاوه بر این تیمسار فلاحی هم خودش در پاوه بود؛ پس باید گفت که امام (ره) از طریق شورای انقلاب از وقایع پاوه مطلع شد؛ لذا اینکه گفته می‌شود از تلویزیون اخبار پاوه پخش شده، صحیح نیست؛ چون امکان برقراری ارتباط با خارج از شهر فقط از طریق بی‌سیم ژاندارمری بود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها