یادداشت/ عصمت دهقانی

ثبت روز خبرنگار به مناسبت سالروز شهادت یک شهید از افتخارات خبرنگاران است

شهید «محمود صارمی» که متولد شهرستان شهیدپرور بروجرد بود، به همراه هشت دیپلمات ایرانی به دست نیروهای طالبان شهید شد و به احترام خون پاکش که در هفدهم مرداد 1377 ناجوانمردانه بر زمین ریخته شد، هفدهم مرداد «روز خبرنگار» نام گرفت و ثبت یک روز در تقویم ملی کشورمان به این نام، آن هم به مناسبت سالروز شهادت یک خبرنگار باعث افتخار مردم لرستان و خبرنگاران است.
کد خبر: ۳۵۷۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷ - 11August 2019

دوران دفاع مقدس شاهد حضور خبرنگارانی بود که قلم‌هایشان را با سلاح ایمان مجهز کردند

گروه استان‌های دفاع‌پرس‌- عصمت دهقانی؛ 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد؛ با نگاهی گذرا به فراز و نشیب هایی  که‌ در طی این 40 سال ملت ایران با آنها روبرو بوده است، نقش خبرنگاران در اطلاع رسانی دقیق و بموقع، بصیرت افزایی و تبیین مسائل و مشکلات بسیار برجسته  است.

از اوج مبارزات انقلابی به رهبری امام خمینی (ره)، عکس‌ها و خبرهایی در حافظه تاریخ انقلاب ثبت شده و به جای مانده است که به زیبایی حال و هوای آن روزها را نشان می‌دهد و خود زبان گویایی از به ستوه آمدن ملت ایران نسبت به جنایات و ظلم رژیم ستمشاهی است.

در دوران هشت ساله دفاع مقدس بسیاری از خبرنگاران با حس تعهد و وظیفه شناسی، قلم و لنز دوربین‌شان را به سلاح ایمان و عشق مجهز کردند و با شجاعت هر چه تمامتر لحظات ایثار و از جان گذشتگی رزمندگان اسلام را ثبت کرده و به دنیا مخابره کردند و برای آیندگان به یادگار گذاشتند.

«مجید شیران» به عنوان اولین خبرنگار اعزامی از لرستان در اولین عملیات لشکر 84 در ارتفاعات شاوریه حضور داشته است و سایر خبرنگاران لرستانی مانند «حسن مرادی»، «علی امرایی»، «بهروز گودرزی»، «محمد رضا حافظیان»، «نصرت الله امینی» شهیدان خبرنگار «علیرضا و غلامرضا حیدریان سرابی» از جمله خبرنگاران لرستانی بودند که در کنار برادران رزمنده خود، با تمام توان سعی در اطلاع رسانی لحظات ناب از خود گذشتگی را داشتند.  

 با وجودی که سابقه ندارد که خبرنگاری با رزمندگان چریک وارد خاک دشمن شود و از آن‌جا عکس بگیرند، با مردم مصاحبه کند و گزارش بنویسد ولی «حسن مردای» خبرنگار لرستانی به‌همراه برادران قرارگاه «رمضان» که اکنون قرارگاه «قدس»  نام دارد، به هفت استان کشور عراق سفر کرده و در آنجا نیز وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.

شهید «علیرضا حیدریان سرابی»  که فعالیت‌های خود علیه رژیم ستمشاهی را از دوران دبیرستان آغاز و با شروع جنگ تحمیلی راهی جبهه‌های نبرد شد؛ اولین خبرنگار شهید استان لرستان است که نخستین بار شهید حجت الاسلام «سید فخرالدین رحیمی» دوربین عکاسی را به دستش داد و او را به سمت خبرنگاری تشویق کرد.

و اما بعد از دوران دفاع مقدس دشمنان قسم خورده ایران اسلامی که بازنده این میدان بودند، دست از دشمنی و کینه توزی نسبت به این نظام مقدس برنداشتند و با ترفندها و توطئه‌های مختلف مانند تحریم و ایجاد گروهک‌های تروریستی مانند«طالبان»، سعی در بر اندازی این نظام اسلامی را داشتند که به یاری خدا اینگونه توطئه ها نیز نقش بر آب شد.

شاید این جملات  آخرین خبری است که از شهیدِ خبرنگار «محمود صارمی» منتشر شد«مزار شریف سقوط کرد. هفدهم مرداد ماه 1377، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوی اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری، فوری. مزار شریف به‌دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند، به من بگویید که چه وظیفه‌ای ...»

 این خبر نشان دهنده اوج شجاعت، وظیفه شناسی، تعهد و به انجام رساندن رسالت خبرنگاری شهید والا مقام «محمو صارمی»  مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف  افغانستان است، با وجودی که نیروهای سفاک طالبان را در مقابل خود می‌بیند، در ارسال خبر سقوط مزار شریف کوتاهی نمی کنند و  به عنوان آخرین خبر از وی به یاد گار مانده است. 

 شهید «محمود صارمی» که متولد شهرستان شهید پرور بروجرد بود،  به همراه هشت دیپلمات ایرانی به دست نیروهای طالبان شهید شد و به احترام خون پاکش که در  هفدهم مرداد 1377 ناجوانمردانه بر زمین ریخته شد، هفدهم مرداد «روز خبرنگار» نام گرفت و  ثبت یک روز در تقدیم ملی کشورمان به این نام، آن هم به مناسبت سالروز یک خبرنگار شهید  باعث افتخار  مردم لرستان و خبرنگاران است.

در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری(مدظله العالی) توجه ویژه ای به اهمیت روابط عمومی، رسانه، افکار عمومی و امید آفرینی در جامعه داشته است که این نشان از اهمیت ویژه و بالای کار خبرنگاری و اطلاع رسانی دارد.

 آری، «خبرنگاری»  عشق می‌خواهد، شور و هیجان می‌خواهد، از جان‌گذشتگی می‌خواهد و امروز که دشمن رسانه را به عنوان یکی از ابزارهای جنگی خود برای مقابله با آرمان‌های انقلابی ما انتخاب کرده‌است، بیش از پیش می‌طلبد مسئولان و مردم قدرشناس خبرنگاران متعهد، انقلابی، صبور، آرمانگرا، آزادیخواه و شجاع باشند چرا که در سایه اطلاع رسانی درست و به موقع است که مسائل به نحو احسن تحلیل و حل و فصل می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها