سردار عامری مطرح کرد؛

ضرورت بهره‌مندی از مناسبت‌های تقویمی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: ما باید از مناسبت‌های تقویمی که از ظرفیت‌ بزرگی برخوردار هستند، در راستای توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس استفاده کنیم.
کد خبر: ۳۵۷۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹ - 08August 2019

ضرورت بهره‌مندی از مناسبت‌های تقویمی در ترویج فرهنگ دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست شورای فرهنگی اجتماعی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صبح امروز با حضور امیر فهمیده جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سردار داود عامری رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، «علی اصغر جعفری» مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،  سردار عصار مشاور عالی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حجت الاسلام احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی،‌ حجت الاسلام حمودی، سرهنگ جوشقانی معاون روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، محمود صلاحی، مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع‌مقدس، سرهنگ حیدری رئیس مرکز توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای و جمعی از نمایندگان نهادهای فرهنگی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

حجت‌الاسلام امرودی با تاکید بر لزوم برگزاری برنامه‌های شاخص دفاع مقدس در مناسبت‌های مختلف اظهار داشت: باید برای هفته دفاع مقدس 2 کار شاخص با هدف جهانی شدن برگزار کنیم و لازم است به عمومی شدن این کارها بیشتر فکر کنیم؛ چراکه گاهی از عمومی شدن تعبیر اشتباهی انجام شده است.

وی به دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: آقا فرمودند واقعیت‌های دفاع مقدس را رنگین بیان کنید؛ لذا ما باید در کتاب نویسی به رمان توجه بیشتری کنیم؛ چراکه رمان بر اساس واقعیت است اما به شکلی است که رنگ و لعاب آن موجب جذب مخاطب می‌شود.

این مدیر فرهنگی به لزوم تقسیم کار و فعالیت‌های مربوط به دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: باید کارهای کم هزینه، پرمخاطب و دارای اولویت را در هفته دفاع مقدس اجرایی کرد و عمده این برنامه‌ها را در مساجد و محلات برگزار و از آثار شاخص رونمایی کنیم.

امرودی به تولید سمفونی ایثار توسط استاد انتظامی و سمفونی مقاومت اشاره و تصریح کرد: موسیقی یک هنر جهانی است که می‌تواند حرف ما را به مخاطبان دنیا برساند و به راحتی عمومی سازی شود؛ لذا باید به این نکته توجه شود.

وی به نقاشی های شهدا در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: امروز تهران در مقایسه با تمام کشور یک نمایشگاه تندیس شهداست و کسی هم حس افسردگی نسبت به آنها ندارد در حالیکه در دوره ای برخی ها با نقاشی شهدا بر دیوارهای شهر مخالف بودند.

این مقام مسئول در ادامه به لزوم احیای خانه هایی که دارای دو شهید به بالا هستند اشاره کرد و گفت: در دوره ای که مسوولیت فرهنگی شهرداری بر عهده ما بود،قرار بر این شد تا 54 خانه که دارای دو شهید به بالا هستند مورد تملک قرار گرفته و نهایتا تبدیل به خانه فرهنگ و ایثار شود اما در این موضوع پیشرفت کاملی نداشتیم.

لاله افتخاری در ادامه این نشست بر لزوم تقویت باورهای دینی در جامعه تاکید کرد و گفت: مردم بیش از همه باید مقاومت را باور کنند. امروز یکی از مشکلات ما در بحث اقتصاد است؛ لذا در جهت تولید ملی باید موجی در حمایت از کارگران شکل گیرد و هر فعالیتی در راستای فرهنگ انجام میشود به رفع گره های مردم و اقتصاد بپردازد.

وی در ادامه بر لزوم هماهنگی دستگاه ها در فعالیت های فرهنگی اشاره کرد و گفت: دستگاه ها باید هماهنگ و دارای یک حرف واحد باشند و از کارهای تکراری پرهیز کنند چراکه امروز مشکلاتی جدید وجود دارد و ما باید برنامه هایمان را بروز رسانی کنیم.

افتخاری به شبه افکنی دشمن درباره دفاع مقدس پرداخت و تصریح کرد: دشمنان شبهات زیادی را درباره اصل دفاع مقدس و اینکه چه کسی آغاز کننده جنگ بوده و مسائل دیگری را مطرح می کنند که باید در قالب کلیپ های کوتاه به این شبهات که در مراکز تحقیقاتی ما پاسخ داده شده است،‌ پاسخ دهیم.

وی طرح نائب الشهید را یکی از اقدامات فرزندان شاهد دانست و گفت: در سال های گذشته نزدیک به یک میلیون نفر در قالب طرح نائب الشهید شرکت و در سفر اربعین تصاویر شهدا را به همراه داشته اند و اگر امکانات لازم وجود داشته باشد میتوان این طرح را در نمازجمعه ها و سایر ظرفیت ها گسترش داد.

افتخاری به دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ما در دیداری که با رهبر انقلاب داشتیم گزارشی از اقدامات انجام شده در این راستا به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه کردیم و به فراخوان دلنوشته ها، مقالات و فیلمنامه ها پرداختیم که ایشان فرمودند ما هنرمندان خوبی داریم اما موضوع مسئله مهمی است که باید برای آنها تبیین شود.

وی در ادامه به عدم وجود تصاویر مناسب از شهدا در مناطق تهران اشاره کرد و اظهار داشت: مناطق مختلفی از تهران فاقد تصاویر شهداست و باید در این زمینه یک بازنگری صورت گیرد؛ ما میتوانیم تجربه های موفق دنیا را در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت اجرا کنیم.

سردار داود عامری در ادامه این نشست به بر بهره مندی از مناسبت های سال برای توسعه ترویج فرهنگ ایثار تاکید کرد و گفت: ما باید از مناسبت‌های تقویمی که از ظرفیت‌ بزرگی برخوردار هستند است در راستای توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس استفاده کنیم.

در ادامه شیخ الاسلام با طرح این سوال که آیا میخواهیم مناسبت های دفاع مقدس را احیای یک حماسه بدانیم، گفت: آلمان به خاطر شکست در جنگ جهانی سعی دارد هیچ سندی از این رویداد تاریخی را به نمایش نگذارد اما ژاپنی ها با افتخار دستاوردهایشان در جنگ را به نمایش گذاشته اند. ما نیز میتوانیم چنین کاری انجام دهیم و حماسه را پاس بداریم اما هدف بالاتر ما پاسداشت یک حماسه است؛ چراکه همین امروز مورد حجوم دشمن و در راس آن امریکا هستیم.

وی گفت: باید به مردم بفهمانیم حجوم فقط از جنس حمله صدام نیست بلکه از بین بردن بنیادها نیز گونه‌ای جدید از حجوم است که امروز ما با آن مواجه هستیم. در چند ماهه گذشته خطر دشمنی دشمن در ذهن مردم خیلی برجسته شده است که اینکه ما یک دشمن جدی داریم؛ لذا باید از آن بهره بگیریم.

شیخ الاسلام گفت: ما در قضیه دفاع مقدس باید بر تاکید از جنگ عراق بکاهیم؛ چراکه امروز عراق کشور دوست و همسایه ماست و روابط خوبی با انها داریم چراکه با این کار جلوی سواستفاده ها را نیز خواهیم گرفت. اما باید به افتخاراتمان در جنگ با صدام افتخار کنیم و در نظر داشته باشیم و به دشمن بزرگتری مثل آمریکا بپردازیم چراکه اندیشه رژیم بعث یک هژمونی است که با اندیشه ترامپ در یک راستا است.

وی تکرار فعالیت های کلیشه ای را نهی کرد و گفت: عکس چسباندن و کارهای همانند این کلیشه ای شده و نباید تمرکز ما بر این حوزه باشد؛ چراکه دغدغه اصلی امروز مردم فساد است و دشمن سعی دارد تبلیغ کند که فساد مربوطه از سوی کسانی است که روزی در جنگ بوده اند. باید اسطوره های مبارزه با فساد را که از دل همین مردم بوده اند و در دفاع مقدس به شهادت رسیده اند را بازنمایی کنیم.

شیخ الاسلام بر عمومی سازی برنامه های دفاع مقدس تاکید کرد و افزود: نباید برنامه های ما مختص به قشر خاصی باشد بلکه باید اقشار مختلف از جمله دانشجویان را هم پای کار بیاوریم و این برنامه ها را به سمت عمومی سازی ببریم همانطور که در تشییع شهدای غواص همه مردم آمدند و یک برنامه باشکوه برگزار شد. امروز ما با برنامه های خطرناکی رو به رو هستیم که در هفته دفاع مقدس فرصت و بهانه ای برای مقابله با آنها ایجاد میشود.

در ادامه مراسم حجت الاسلام مازنی گفت: نوآوری در برنامه های هفته دفاع هرساله مطرح میشود این مسئله خوب است اما باید توجه داشت که دفاع مقدس همانند واقعه عاشورا است و نمیتوانیم به بهانه برنامه های جدید اصل موضوع را تغییر دهیم؛ لذا باید کارهای ثابت همیشه تکرار شوند.

وی به دوری از افراط و تفریط تاکید کرد و گفت: پرهیز از افراط و تفریط در این مراسم ها بسیار مهم است، این که همه ائمه تلاش کرده اند عاشورا را تبلیغ کنند به خاطر عظمت آن واقعه است. پیاده روی اربعین نیز یک سنت مخصوص امام حسین (ع) است و اگر بخواهیم چنین حرکت هایی را برای دیگر ائمه تکرار کنیم از عزمت اربعین کاسته ایم.

وی گفت: در سیاست ها و راهبردهای دفاع مقدس باید اصل صرفه جویی را رعایت کنیم و به جوانان در برنامه ها بهای بیشتری بدهیم و نوآوری و تنوع در مراسمات را از آنها بخواهیم. شبهات در دفاع مقدس از شروع تا ادامه و مسائل مختلف آن نباید مورد غفلت قرار گیرد، همچنین پیشنهاد میکنم پویش های مختلفی تحت عناوین متعدد در فضای مجازی ایجاد شود تا موجب چالش و درگیری ذهن مخاطبان شود. جهانی شدن به خاطر فضای مجازی از واقعیت هایی است که ما با ان رو به رو هستیم؛ لذا باید در مدارس و در برنامه های محتلف بچه ها و دانش آموزان را باسیره شهدا آشنا کنیم.

محمود صلاحی در ادامه مراسم بر لزوم یک پارچه سازی آمار شهدای دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: درباره آمار شهدا بنیاد شهید باید آمار دقیقی را در اختیار راویان جبهه و جنگ قرار دهد؛ چراکه شاهدیم هر مجموعه در خصوص این موضوع یک آمار مربوط به خود را ارائه می کند.

وی ادامه داد: فعالیت های دفاع مقدس در شهرستانها و استانها باید توسط مردم برگزار شود و ما تنها با در نظر گرفتن جوایز بتوانیم رقابت را برای بهتر برگزار شدن آن ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها