صدرالحسینی:

تحریم ظریف آخرین قطعه از پازل فشار مضاعف به جمهوری‌ اسلامی است

رضا صدرالحسینی گفت: سخن کسانی که بار‌ها اعلام کردند، جمهوری‌اسلامی قدرت دفاع از خودش را دارد، ثابت شد و آمریکایی‌ها تاکنون نتوانستند پاسخ افکار عمومی خودشان را برای این آسیبی که به حیثیت و هیمنه نظامی ایالات‌متحده خورد، بدهند.
کد خبر: ۳۵۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ - 05August 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» با موضوع (بعد از سرنگونی پهپاد آمریکائی مقاومت فعال ایران چگونه معادلات را تغییر داد؟) با حضور سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

سیدرضا صدرالحسینی اظهار داشت: تصور بر این بود که آمریکایی‌ها با توجه به آن شاخ و شانه‌ای که کشیده بودند و تهدید و داد و بیدادی که در حوزه نظامی علیه ملت ایران داشتند، حتما اقدام سختی را نشان خواهند داد، اما شرایط به گونه‌ای شد که در همان روز‌های نخست حتی هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا این مساله را اعلام کردند، آمریکایی‌ها که نمی‌تواند از خود و اموالشان و پهپاد فوق مدرنشان حمایت کنند، چگونه می‌توانند از ما حمایت کنند! به همین دلیل در ارتباط با این مساله یک تغییر عمده‌ای در منطقه ایجاد شد و مواضع هم‌پیمانان آمریکا در منطقه تغییر کرد.

وی افزود: هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا متوجه این موضوع شدند با توجه به اقتداری که جمهوری‌اسلامی در حوزه دفاعی دارد، به طور قطع اگر اتفاقی بیافتد و آمریکایی‌ها دست از پا خطا کنند یا سرزمین کشور‌های هم‌پیمانش در منطقه در اختیار آمریکایی‌ها برای ایجاد حادثه علیه جمهوری‌اسلامی قرار بگیرد، خاک آنها، خاک دشمن محسوب خواهد شد و نوع برخورد ما یک برخورد بسیار سخت خواهد بود. بر این اساس نوع گفتمان و پیام‌رسانی آن‌ها کاملا پس از این حادثه بزرگ تغییر پیدا کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: همچنین کسانی که در حوزه استراتژی نظامی این نکته را بیان کردند که ما قدرت دفاع از خودمان را داریم، در این نقطه کاملا اثبات شد و آمریکایی‌ها تا کنون نتوانستند پاسخ افکار عمومی خودشان را برای این آسیبی که به حیثیت و هیمنه نظامی آمریکا خورد، بدهند. این موضوع دارای نکته بسیار مهمی است، کشوری که بیش از نیم قرن هیمنه و نامش می‌توانست در منطقه تنش‌های سنگینی را ایجاد کند و رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کند، حادثه چندان مهمی نیست و ما می‌توانیم این موضوعات را به شکل دیگری حل کنیم، یعنی به این راحتی از کنار موضوع عبور کند، در حالی که ضربه بسیار سنگینی خورده است.

سیدرضا صدرالحسینی گفت: نکته دیگر این‌که اقتدار آمریکا در منطقه شکسته شد، مساله‌ای که برای آمریکایی‌ها بسیار حائز اهمیت است و به طور قطع در انتخابات آینده حادثه‌ای که روی داد، می‌تواند موثر باشد. نکته پایانی، ضربه‌ای است که به ارتش آمریکا فرود آمد، ارتش آمریکا، سالیان سال ببران و شیرانی بودند که هیچ‌کس نمی‌توانست به آن‌ها آسیبی برساند و آن‌ها با سرعت بسیاری می‌توانستند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به اهداف خودشان برسانند؛ لذا آن پیامدی که توسط حامیان منطقه‌ای آمریکا به وجود آمد، از حوادثی است که در تاریخ معاصر جمهوری‌اسلامی یک برگ زرین است و در تاریخ آمریکا یک نقطه سیاه برای ترامپ و حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شود.

وی افزود: بیست سالی است که ما از افول آمریکا سخن گفتیم، شاید برخی قبول نداشتند و بعضی آن را حمل بر اغراق می‌دانستند و بر آن بودند که آمریکایی‌ها به این شکلی که توصیف شده، به اضمحلال نیفتادند. اما امروز اتفاقاتی رخ داده که حاکی از نشانه‌هایی است از جمله بریده شدن هم‌پیمانان آمریکاست، هم‌پیمانانی که با انهدام پهپاد آمریکایی از سوی جمهوری‌اسلامی پیامی درخور را دریافت کردند، پیام افول آمریکا که رهبری چند سال پیش آن‌را بیان کردند، افولی که یک لحظه‌ای نیست، اضمحلال یک‌دفعه‌ای نیست، افول به مفهوم همین گام‌هایی است که از آن صحبت کردیم، یعنی توانمندی آمریکا به شکلی نیست که بتواند از سربازان و تجهیزات فوق مدرن خودش دفاع کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اظهار کرد: بنابراین در همین سه، چهار روز گذشته آمریکایی‌ها یک بار دیگر کفگیرشان به ته دیگ خورده و بعد از همه اقداماتی که می‌توانستند بکنند به این قطعه از پازل فشار‌های مضاعف به جمهوری‌اسلامی رو کردند و آن تحریم وزیرامورخارجه است که نشان دهنده ناچاری آمریکایی‌هاست.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار