دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ارتقای توان رزمی ارتش با استفاده از نسل جدید خودروهای زرهی

نیروی زمینی ارتش جهت ارتقای توان خود در حوزه رزم زمینی با بروزرسانی تانک‌های قدیمی و بهره‌گیری از نسل جدید تانک‌ها به مقابله با تهدیدات نوین می‌پردازد.
کد خبر: ۳۵۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۴ - 06August 2019

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، ایجاد یک نیروی زرهی قدرتمند از دیرباز یکی از ضروری‌ترین نیاز‌های ارتش‌های جهان محسوب می‌شود و نیروی زمینی ارتش ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ارتش ایران پیش از انقلاب با انعقاد قرارداد یک میلیارد دلاری جهت ارتقای وضعیت زرهی اقدام به خرید تعداد زیادی تانک «چیفتن» از کشور انگلستان کرد که در پی پیروزی انقلاب اسلامی، فقط تعداد معدودی از این تانک به ایران تحویل داده شد که اکنون به سلاح‌ها و سامانه‌های ارتباطی روز مجهز شده‌اند.

البته پیش از این، ارتش ایران به تانک‌های‌ «ام ۴۷ پاتن» و‌ «ام ۶۰ پاتن» مجهز شده و بیش از ۸۰۰ عراده از این تانک را در اختیار گرفته بود که در دوران دفاع مقدس از این مدل تانک‌ها نیز استفاده کرد که امروز این تانک‌ها با به‌روزرسانی و ارتقا در سیستم‌های اجرای آتش و توپ و سامانه‌های ارتباطی و هدف‌گیری به تانک‌های «تیام» و «صمصام» تبدیل شده‌اند.

اگرچه طی سال‌های گذشته تانک‌های «ذوالفقار» در سه مدل، مبارز، تیام، صمصام، رخش و... توسط متخصصان داخلی با رویکرد ارتقای توان رزم زمینی طراحی و ساخته شدند، اما آنچه که امروز شاکله اصلی یگان زرهی ارتش ایران را تشکیل می‌دهد، تانک‌های به‌روز شده چیفتن، «تی ۶۲»، «تی ۷۲» و تانک بهینه شده «تی ۵۵» است.

ارتقای توان رزمی ارتش با استفاده از نسل جدید خودروهای زرهی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در راستای تقویت توان زرهی نیروهای مسلح، در تاریخ ۲۲ اسفند ۹۵، از تانک جدیدی با نام «کرار» رونمایی و خط تولید آن را در «صنایع زرهی بنی‌هاشم» دورود راه اندازی کرد.

قدرت و توان عملیاتی تانک کرار به حدی است که می‌توان آن را با تانک‌های مجهز و روز دنیا همچون «آبرامز»، «تی ۹۰» «چلنجر-۲» سه تانک پیشرفته آمریکایی، روسی و انگلیسی قابل رقابت دانست.

تانک کرار از قابلیت شلیک توسط توپچی و فرمانده و همچنین از قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در طول ۲۴ ساعت شبانه روز برخوردار است؛ همچنین این تانک به سامانه فاصله‌یاب لیرزی و رایانه بالستیک، مجهز است.

تانک کرار همچنین از آپشن‌های مقابله با سامانه‌های جنگال، سامانه پدافندی و سامانه‌های مقابله با موشک‌های ضدزره، موشک‌های هدایت لیزری و انواع گلوله هوشمند، برخوردار است.

بنا بر این گزارش، کرار از سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی برخوردار است و همچنین از سیستم هدف‌گیری اپتیکی و سیستم کنترل آتش کامپیوتری نسل سوم بهره ‌می‌برد.

بدون شک الحاق این تانک مدرن با قابلیت‌های آفندی متشکل از سامانه اجرای آتش، سیستم پرتاب موشک و بکارگیری گلوله‌های هوشمند و همچنین بهره‌گیری از سامانه‌های پدافندی و سیستم‌های مقابله با موشک‌های مدرن ضدزره این تانک را به عنوان خودروی زرهی صحنه نبرد معرفی کرده که قادر است با امکانات و تجهیزاتی که دارد، توان ستاد رزم نیروهای مسلح را در بخش رزم زمینی و اجرای ماموریت‌های متنوع ارتقا دهد.

امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش در اردیبهشت سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، در خصوص آخرین وضعیت تولید و بکارگیری تانک «کرار» اظهار داشت: این تانک امسال وارد چرخه دفاعی نیروی زمینی می‌شود.

ارتقای توان رزمی ارتش با استفاده از نسل جدید خودروهای زرهی

امیر حیدری با بیان اینکه «کرار» بیش از ۱۰ آپشن از تانک‌های روز دنیا جلوتر است، گفت: این تانک که از هنر‌های وزارت دفاع محسوب می‌شود، بهترین تانک صحنه نبرد است.

فرمانده نزاجا با بیان اینکه با کارخانجات وزارت دفاع قرارداد تولید انبوه تانک «کرار» را منقعد کرده‌ایم، عنوان کرد: ان‌شاالله تانک «کرار» امسال تولید انبوه می‌شود و اولین سری تولید شده آن در آینده نزدیک در اختیار یگان‌های زرهی نزاجا قرار می‌گیرد.

همچنین سردار سرتیپ پاسدار «علی شادمانی» معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) در خصوص آخرین وضعیت تانک کرار به خبرنگار ما گفت: تاکنون نمونه‌هایی از تانک کرار طراحی و تولید شده است که مراحل تست را با موفقیت گذرانده و این تانک امروز مورد تایید نیرو‌های مسلح قرار گرفته است.

سردار شادمانی با بیان اینکه تولید و تحویل تانک کرار به نیرو‌های زمینی ارتش و سپاه از اولویت‌های نیرو‌های مسلح است، افزود: ان‌شاءالله با تأمین اعتبار بزودی شاهد تولید و تکثیر این تانک برای ارائه در چرخه دفاعی کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار