دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ادامه شکست‌های سریالی آمریکا/ ادعای دروغین برای بازیابی اعتبار از دست رفته

رئیس جمهور آمریکا در پی انهدام پهپاد فوق پیشرفته «گلوبال هاوک» به شدت تحقیر شده است و اتخاذ مواضع متعدد از سوی وی، نشانگر عجز آمریکایی‌ها در برخورد با نیروهای مسلح ایران و ناتوانی آن‌ها در انجام اقدامی تلافی‌جویانه است.
کد خبر: ۳۵۴۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰ - 20July 2019

ادامه شکست‌های سریالی آمریکا/ ادعای دروغین جهت بازیابی اعتبار از دست رفتهبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، بیست و سوم دی‌ماه سال ۱۳۹۴ دو فروند قایق آمریکایی به همراه ۱۰ ملوان این کشور که زیرمجموعه «فرماندهی نیروی رزمی اعزامی نیروی دریایی آمریکا» محسوب می‌شدند به طور غیرقانونی وارد آب‌های سرزمینی ایران شده و در سه مایلی جزیره فارسی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شدند که این خبر به سرعت در صدر اخبار جهان قرار گرفت.

این دو قایق که مسئولیت تأمین امنیت خطوط عبوری در آب‌های ساحلی و کم عمق، حفاظت از تأسیسات ساحلی و مقابله با تهدیدات احتمالی در آب‌های کم عمق را عهده‌دار بودند، پس از تخطی از قوانین و مقررات بین‌المللی حاکم بر آب‌های سرزمینی متوقف شدند و اقدامات تحریک‌آمیز ناو هواپیمابر «ترومن» و جنگنده اف ۱۸ در محل توقیف شناور‌های آمریکایی جهت فشار روانی بر نیرو‌های ایرانی برای آزادی این تفنگداران نیز به جایی نرسید و تا انجام بررسی‌های فنی و مشخص شدن سهوی بودن ورود شناور‌های رزمی آمریکا به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و اعلام عذرخواهی مراجع سیاسی کشور متجاوز، اسارت ملوانان این کشور در ایران ادامه داشت.

به طور حتم این اقدام که در راستای دکترین دفاعی کشورمان انجام شد، نشان داد که حتی ابرقدرت‌ها باید هزینه بی توجهی به قوانین بین المللی و نقض حریم آبی دیگر کشور‌ها را بپردازند و از طرفی آنچه که به واسطه این اقدام، طرف آمریکایی را به شدت تحت تاثیر قرار داد، از بین رفتن اقتدار جهانی و مخابره چهره توأم با عجز و ناتوانی از کماندو‌های قدرتمندترین ارتش جهان به لحاظ کمّی و کیفی بود.

در این ماجرا سربازان قوی‌ترین ارتش دنیا در برابر ایمان و صلابت چند نیروی جوان پاسدار، خود را باختند و بدون هیچ مقاومتی اسلحه بر زمین گذاشته، زانو زده و با ریختن اشک ندامت سر تسلیم فرود آوردند.

بنا بر این گزارش، سی‌ام خرداد امسال نیز یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی مدل MQ-۴ C که از پایگاه «الظفره» امارات بلند شده و در وضعیت پنهان‌کار از تنگه هرمز به سمت بندر چابهار حرکت می‌کرد، به دلیل نقض حریم هوایی ایران با اقدام مقتدرانه نیروی هوافضای سپاه منهدم شد.

مقامات آمریکایی بلافاصله پس از انتشار خبر سرنگونی این پهپاد مدعی شدند که پهپاد MQ-۴ C در آب‌های بین‌المللی در حال پرواز بوده و اقدام به انهدام آن را تلاش ایران در جهت ایجاد اختلال در توانایی آمریکا برای نظارت بر منطقه خلیج فارس عنوان کردند؛ اما پیدا شدن لاشه‌های این پهپاد در آب‌های سرزمینی ایران خط بطلانی بر ادعاهای مقامات آمریکایی بود.

این اقدام صورت گرفت تا پازل شکست‌های آمریکا در منطقه تکمیل شود و هیمنه پوشالی این قدرت فرامنطقه‌ای برای چندمین بار در حوزه بهره‌گیری از توان پهپاد شکسته شود.

قطعا کشوری در این سطح از قدرت با آن بودجه‌های گزاف نظامی که معادل ۳۵ برابر کل بودجه نظامی دنیا محسوب می‌شود و با داشتن پایگاه‌های نظامی متعدد در منطقه، به دنبال اقدامی مناسب جهت بازیابی اعتبار از دست رفته و کسب پرستیژ نظامی در سطح منطقه است و اجرای اقدامات تنش‌زا بخشی از این را تشکیل می‌دهد.

در همین رابطه و با هدف بازیابی اعتبار از دست رفته در منطقه، پنج‌شنبه هفته گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در اظهاراتی مدعی شد که یک کشتی نظامی آمریکایی، پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز هدف قرار داده است.

ترامپ در کاخ سفید گفت: «پیش از شروع سخنرانی، می‌خواهم همه را در جریان یک حادثه قرار دهم که امروز در تنگه هرمز رخ داد و «یو. اس. اس. باکسر» که یک کشتی آبی-خاکی تهاجمی است، در آن مشارکت داشت.»

وی در ادامه مدعی شد: «باکسر علیه یک پهپاد ایرانی که تا فاصله بسیار بسیار نزدیکی جلو آمده بود، تقریبا هزار یارد (۹۱۴ متر) و چندین هشدار برای کنار رفتن را نادیده گرفت و تهدیدی برای کشتی و خدمه کشتی بود، اقدام تدافعی انجام داد. این پهپاد بلافاصله نابود شد.»

بعد از انتشار فیلم رصد ناو «باکسر» توسط پهپاد نیروی هوافضای سپاه، رئیس‌جمهور آمریکا خود را از تک و تا نیانداخته و باز هم مدعی شده که پهپاد نیرو‌های مسلح ایران را در تنگه هرمز سرنگون کرده است.

اما سوالی که جامعه جهانی و رسانه‌های بین المللی از جمله رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی مطرح کرده‌اند، این است که همچنان‌که سپاه پاسداران تصاویر پهپاد ساقط شده «گلوبال هاوک» را منتشر کرد، چرا تاکنون سندی مبنی بر انهدام یک پهپاد ایرانی توسط آمریکا، از سوی مقامات نظامی آمریکا ارائه نشده است. قطعاً ارائه تصاویر لاشه‌های پهپادی که آمریکایی‌ها مدعی انهدام آن هستند، می‌تواند پاسخگوی بخشی از ابهامات مطرح شده باشد.

بر این اساس، سردار سرتیپ پاسدار «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح روز گذشتهدر واکنش به ادعای رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم ترامپ، تمامی پهپاد‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز ازجمله پهپاد مورد نظر رئیس جمهور آمریکا پس از انجام مأموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچ‌گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.

سردار شکارچی اینگونه اظهارات بی پایه رییس جمهور آمریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن‌سازی منطقه مهم خلیج فارس و آبراه استراتژیک تنگه هرمز تلقی کرد و اظهار داشت: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و بر طبق موازین بین‌المللی، مأموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند.

گزارش از مقداد کامکار

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها