روح‌الله سهرابی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

آثار سخیف جایگزین سینمای دفاع مقدس/ سینما می‌تواند ابزاری تاثیرگذار برای نشان دادن حقانیت نظام اسلامی باشد

کارگردان فیلم «خاکستر و برف» انحصار در تولید آثار سینمایی را یکی از مشکلات مهم فرهنگی دانست و گفت: آثار طنزآلود و کمدی سخیف، جایگزین سینمای دفاع مقدس شده است.
کد خبر: ۳۵۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲ - 10July 2019

روح‌الله سهرابی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به اکران فیلم بلند سینمایی «محدوده ابری» در گروه هنر و تجربه که مراسم رونمایی از آن عصر امروز (چهارشنبه 19 تیر) در موزه سینما برگزار خواهد شد، اظهار داشت: «محدوده ابری» به عنوان نخستین فیلم بلند بنده، یک فیلم کاملاً هنری و تجربی است که بدون هیچ حمایتی و با سرمایه شخصی حدود 10 سال پیش تولید شده است.

وی در خصوص علت طولانی شدن زمان اکران این فیلم گفت: فضای حاکم بر این فیلم که یک فضای هنری است موجب شد تا مسوولین دیرتر به اکران این اثر تمایل نشان دهند؛ گرچه ما از همان ابتدا به دنبال اکران عمومی فیلم بودیم اما موفق نشدیم. البته نگاه ما در تولید این اثر، نگاه ویدئویی و سینمایی بود و به دلیل سطح و کیفیت کار، پیشنهاداتی را برای اکران در گروه هنر و تجربه داشتیم. اکران در این گروه نیز شرایط خاصی دارد چراکه فیلم‌های زیادی در نوبت است و بعد از مدت‌ها به تازگی نوبت اکران به «محدوده ابری» رسید.

سینمای دفاع مقدس امروز وضعیت قابل دفاعی ندارد

این کارگردان سینما در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت امروز سینمای دفاع مقدس عنوان کرد: سینمای دفاع مقدس امروز وضعیت قابل دفاعی ندارد. به نظرم این جریان سینمایی از نقطه مطلوب و قابلیت‌های ایده‌آل دور شده و عملاً فضاها، محتواها و آثار طنزآلود و کمدی سخیف، جایگزین سینمای دفاع مقدس شده است. آثاری که بیش از یک بار دیدن آن‌ها شکنجه روحی و مطمئناً با گذر زمان هیچ نام و یادی از آن‌ها نخواهد ماند. این قبیل فیلم‌ها جایگزین آثاری شده‌اند که تولید آنها می‌توانست سال‌های سال به عنوان اعتبار در سینمای ایران همواره نمایش داده شوند و جاودان بماند.

کارگردان فیلم «خاکستر و برف» با بیان اینکه، مجموعاً فضای سینمای دفاع مقدس را از طرف مسوولین دولتی و حکومتی یک فضای راکد و فراموش شده می‌دانم، گفت: سینما یک زبان گویا است که آمریکا و سایر کشورها برای جاانداختن یک استراتژی از آن استفاده و مسیر را هموار می‌کنند. جنگ‌های آمریکا طی سه دهه اخیر نشان می‌دهد قبل و بعد از هرتجاوز نظامی، آن‌ها فیلم‌های زیادی را برای توجیه و تاثیرگذاری بر ذهنیت مخاطب تولید کرده‌اند، لذا ما در نقطه مقابل و از موقعیت و جایگاه دفاع و مقاومت، باید به این فکر باشیم که سنگربندی و سنگرسازی کنیم.

سینما یک ظرفیت برای نشان دادن ایدئولوژی و مقاومت‌‎ها و مطالبات است

وی سینما را ابزاری خوب و تاثیرگذار برای نشان دادن حقانیت نظام اسلامی دانست و گفت: سینما یک ظرفیت برای نشان دادن ایدئولوژی و مقاومت‌‎ها و مطالبات است؛ چیزی که امروز دشمن به وسیله آن به ما تهاجم می‌کند؛ لذا لازم است ما نیز با سینما دفاع کنیم. البته ما قصد تهاجم به هیچ کشوری را نداریم اما با این ابزار می‌توانیم شبیخون و تهاجم دشمن را خنثی کنیم. با تولید فیلم‌های ارزشمند در حوزه دفاع مقدس می‌توانیم فرهنگ ناب کشورمان را جایگزین آثاری کنیم که تنها فقر و فلاکت را از ایران نمایش می‌دهند و صادر می‌کنند.

موفقیت «آرام می‌گیریم» نقدی بر فراموشی آثار ارزشی بود

سهرابی که با تولید سریال تلویزیونی 50 قسمتی «آرام می‌گیریم» با موضوع شهدای امنیت و پخش آن در زمستان سال 1395 از شبکه 2 سیما مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرد در خصوص اثربخشی اینگونه آثار گفت: «آرام می‌گیریم» روایتی از یک موضوع روز و یک‌سری مسائل و مشکلات اجتماعی بود. آدم‌هایی که در حال دور شدن از اصالت و واقعیت خودشان بودند و یک‌سری از ارزش‌ها را فراموش کرده‌اند، درحالی که چه ارزشی بالاتر از امنیتی است که با تلاش نیروهای امنیتی کشورمان محقق شده است. «آرام می‌گیریم» نقدی بر این فراموشی و گوشه‌ چشمی بر مجاهدت‌های این نیروها را نشان می‌داد.

این کارگردان سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: خوشبختانه مخاطب با سریال «آرام می‌گیریم» ارتباط برقرار کرد و با وجود نمایش 15 سریال، این اثر پربیننده‌ترین سریال سال تلویزیون شد. توجه مخاطبین به این اثر خط بطلانی به این دیدگاه بود که کارهای ارزشی مخاطب ندارند.

علت کم‌کاری کارگردان‎های سینما را باید از مدیران سوال کرد

کارگردان فیلم تحسین شده «خاکستر و برف» علت کم‌کاری این سال‌های خود را عدم تامین بودجه دانست و گفت: تولید آثار سینمایی و تلویزیونی بسته به اراده مدیران فرهنگی است که بخواهند چه آثاری تولید شود اما در نهایت علت کم‌کاری کارگردان‎های سینما را باید از مدیران سوال کرد.

با ادامه این روند، سینمای دفاع مقدس مهجورتر خواهد شد

سهرابی در خصوص آینده سینمای دفاع مقدس اظهار داشت: اگر روال و روند تولید آثار سینمای دفاع مقدس همین باشد، به نظرم وضعیت سینمای دفاع مقدس بدتر و به فراموشی سپرده خواهد شد. لذا با این وضعیت سینمای دفاع مقدس تنها خاطره‌ای خواهد شد، البته در آینده نیز آثاری تولید می‌شود اما عملاً استراتژی و چارچوبی برای این ژانر وجود ندارد و تا زمانی که این ژانر تبدیل به جریان و موج نشود و بر سایر ژانرها تاثیرگذار نباشد؛ به نظرم سینمای دفاع مقدس مهجورتر خواهد شد و به مرور کم‌رنگ‌تر می‌شود.

وی بر لزوم طراحی سازوکاری برای تولید آثار سینمایی دفاع مقدس تاکید کرد و افزود: تا زمانی که تولید آثار سینمایی دفاع مقدس سیستماتیک نشود؛ این سینما همچنان در حالت اهتزار خواهد بود و تنها اگر کارگردانی ارقی نسبت به این موضوع داشته باشد، فیلم خواهد ساخت. در سازوگار تولید باید عدالت در تولید و نحوه نظارت و مدیریت بر تولید لحاظ شود و در مرحله اکران و نمایش نیز دولت حامی باشد و سرانجام اینکه تولید در سینما از انحصار خارج شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها