یادداشت/ سمانه حسن‎خانی

آمریکا دست به دامان «استعمار پیر» شد

اقتدار جمهوری اسلامی ایران در جهان، آمریکا را مستاصل کرده تا جایی که پس از ناکام ماندن در جاسوسی‌اش، دست به دامان استعمار پیر شده تا نقشه‎های شومش را علیه ایران دوباره اجرا کند.
کد خبر: ۳۵۳۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۰ - 09July 2019

گستاخی استعمار پیرگروه اخبار داخلی دفاع‎پرس_ سمانه حسن‎خانی؛ نفتکش «گریس 1» که حامل دو میلیون بشکه نفت خام ایران بود، بامداد پنج‎شنبه 13 تیر در تنگه بین‎المللی جبل‎الطارق از سوی گارد سلطنتی انگلیس به دلیل اتهامات واهی متوقف شد.

دلیل اصلی متوقف ساختن این نفتکش از سوی انگلیس مقصد نهایی آن، سوریه بوده که مدعی‎اند اتحادیه اروپا صادرات نفت خام به این کشور را ممنوع کرده است.

این اتفاق درحالی صورت گرفته که در این محدوده چندین هزار بشکه نفت ایران روزانه به چین ارسال می‎شود اما انگلیس مانع نفتکش‌های چینی نشده چون تبعاتی را به دنبال دارد.

جالب است! در مقطعی نه چندان دور جنگنده‎های برخی از کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا در آسمان سوریه و عراق جولان می‎دادند و هرگز به محموله‌های نفتی که گروه تروریستی دست پرورده خودشان داعش جابجا می‌کرد، واکنشی نشان نمی‌دانند و امروز به بهانه واهی مانع حرکت نفتکش حامل سوخت ایران می‎شوند.

ما در طول تاریخ ارتباط خوبی با انگلیس نداشتیم. نقش این کشور در انعقاد قرارداد ننگین ترکمنچای به نفع همسایه شمالی ایران، نقش ژنرال آیرونساید فرمانده نیروهای انگلیسی در ایران در به قدرت رساندن سلسله پهلوی و کودتای 28 مرداد غیر قابل انکار است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم شاهد روابطی غیر عادلانه و بالادستی از جانب آنها بودیم. موضع گیری‎های انگلیس در پرونده هسته ای ما نشان دهنده روند دنباله داری از نقش تاریک بریتانیا در ارتباط با منافع و حقوق ملت ایران است.

اما هوشیاری و بیداری ملت ایران اجازه دست درازی امپراطوری بریتانیا به منافع ملت ایران را نمی‎دهد اما استعمار پیر سیاست‎های خود را در ارتباط با جمهوری اسلامی همواره به کار برده است. 

موضوعی که به دنبال این اتفاق بیشتر خودنمایی می‌کند اظهارات جوزف بورل سرپرست وزارت خارجه اسپانیا است که اعلام کرد: «توقیف این نفتکش در جبل الطارق براساس درخواست آمریکا از انگلیس انجام شده است. از آنجائی که این رویداد در آب‌های سرزمینی اسپانیا روی داده است، ما در حال بررسی توقیف این کشتی هستیم که مظنون به انتقال نفت خام به سوریه بود.»

سخنگوی ترزا می نخست وزیر مستعفی انگلیس هم از «اقدام قاطع» مقامات جبل‎الطارق در توقیف این نفتکش استقبال کرد و گفت: «توقیف این نفتکش پیام روشنی است مبنی بر اینکه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا غیر قابل قبول است.»

اما به نظر می رسد جان بولتون مشاور جنگ طلب ترامپ از این اتفاق خیلی ذوق زده شده و در واکنش به توقیف نفتکش حامل سوخت ایران توسط انگلیس در حساب توئیتری خود نوشت: «خبر عالی؛ انگلیس ابرنفتکش (گریس 1) را که با نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در حال حمل نفت ایران به سوریه بوده، متوقف کرده است. آمریکا با همکاری متحدانش اجازه بهره‎مند شدن تهران و دمشق را از چنین مبادلاتی نخواهد داد.»

با یک نیم نگاه به این واکنش‎ها و اظهارات می‎توان دریافت که اقتدار جمهوری اسلامی ایران در جهان، بیش از پیش خود را نشان داده و با رویکرد استکبارستیزی و مبارزه با تروریست خواب استعمارستیزان و استعمارگران را آشفته کرده و نقشه‎های آنان را نقش بر آب می‎کند. پیروزی‌های محور مقاومت در منطقه و  شکست غرب و ارتجاع منطقه در عراق، سوریه و یمن، موضع مقتدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با شینزو آبه و واکنش ایشان به پیام فریب‌کارانه ترامپ برای مذاکره و انهدام پهپاد جاسوسی فوق‌پیشرفته آمریکا از سوی سپاه مقتدر، بدخواهان ایران اسلامی را در موقعیت ضعف قرار داده است و امروز توقیف نفتکش حامل سوخت ایران، استیصال و عصبانیت آمریکا و متحدانش را بیشتر نشان می‎دهد.

این اقدام آمریکا و انگلیس آنقدر سخیف است که امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توقیف نفتکش حامل سوخت ایران را تهدیدآمیز و شبیه راهزنی دریایی می‎داند و گفته است: «جمهوری اسلامی ایران تا کنون با راهزنی دریایی، قاطعانه برخورد کرده است.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم با تأکید بر غیر قانونی بودن توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط نظامیان بریتانیایی در آب‌های سرزمینی اسپانیا، گفت: «این اقدام که به نیابت از تیم ب انجام شد، دزدی دریایی است.»

استیصال آمریکا این روزها بیشتر ما را یاد سخنان شهید آیت‎الله بهشتی می‎اندازد که گفت: «آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار