فواد ایزدی:

سرنگونی پهپاد جاسوسی ذهنیت آمریکا درباره بی‌هزینه‌بودن حمله به ایران را تغییر داد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه سرنگون کردن پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» توانمندی ایران را به رخ کشید، گفت: این اقدام این ذهنیت آمریکا که احساس می‌کرد «حمله به ایران بی‌هزینه است» را تغییر داد.
کد خبر: ۳۵۱۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ - 25June 2019

سرنگونی پهپاد جاسوسی ذهنیت آمریکا درباره بی‌هزینه‌بودن حمله به ایران را تغییر دادبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «فواد ایزدی» عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در این تقابل که بین ایران و آمریکا وجود دارد، سرنگون کردن پهپاد جاسوسی آمریکا برای کشور کمک بزرگی بود.

وی ادامه داد: در آمریکا یک ذهنیتی که ایجاد شده بود و داشت تقویت می شد این بود که حمله نظامی به ایران کار راحتی است. در همین راستا «تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا قبل از سرنگونی پهپاد چندین بار گفته بود که حمله نظامی به ایران کار راحتی خواهد بود، به همین دلیل این نگاه اگر ادامه پیدا می‌کرد و تقویت می‌شد کشور با چالش مواجه می شد.

آمریکایی‌ها برای حمله نظامی به کشورها محدودیت اخلاقی ندارند

این استاد دانشگاه یادآور شد: آمریکایی ها درباره حمله نظامی به کشورها محدودیت اخلاقی ندارند و اگر کشوری که با آن چالش دارند حمله نظامی نمی‌کنند به دلیل هزینه ای است که آن حمله نظامی برای آمریکا ایجاد خواهد کرد.

ایزدی ادامه داد: اگر این ذهنیت در آمریکا ایجاد شود که حمله نظامی به کشوری هزینه خاصی را ندارد در نتیجه حمله اتفاق خواهد افتاد. برای همین سرنگون کردن پهپاد آمریکا کمک کرد این ذهنیت که حمله به ایران هزینه ندارد، از بین برود.

این کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: ترامپ و دولت آمریکا این ذهنیت را دارند که فشار اقتصادی روی ایران، اگر جواب بدهد که ایران به آمریکا امتیاز خواهد داد و این بردی برای آمریکاست اگر هم ایران امتیاز ندهد که ایران ضعیف می‌شود و همین ضعف و ایجاد مشکل هم آنها مفید است و آن را هم برد می‌دانند، برای همین منطق پشت سیاست فعلی آمریکا در عمل این است که این سیاست را می‌خواهند ادامه دهند.

باید سیستم محاسباتی طرف مقابل را تغییر دهیم

وی در پاسخ به این سوال که در مقابل این توطئه‌ها چه باید کرد؟ گفت: ما باید سیستم محاسباتی طرف مقابل را تغییر دهیم، که البته این کار از ۱۸ اردیبهشت به بعد، به نوعی انجام شد. قبل از آن این ذهنیت در کاخ سفید وجود داشت که ایران در هر حال در برجام خواهد ماند و از این جهت احساس می کردند که هم می توانند امتیاز های برجام را نگه دارند و هم می‌توانند امتیازهای بیشتری را بگیرند.

ایزدی افزود: این ذهنیت آمریکا هم برمی‌گردد به ذهنیتی که در داخل وجود دارد، اینکه برخی دوستان در داخل کشور و قوه مجریه هستند که آمادگی مذاکره دارند. البته مذاکره معنای بده و بستان دارد که آمریکا فقط با آنچه می‌خواهد بگیرد کار دارد.

انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا توانمندی ایران را به رخ کشید

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در کاخ سفید این ذهنیت وجود داشت که هم می‌توان برجام را نگه داشت، تحریم‌های گسترده ای را هم اعمال کرد، تحریم های قبل از برجام را هم می‌توان برگرداند و... ولی ۱۸ اردیبهشت این ذهنیت اصلاح شد و ایران نشان داد که اینگونه نیست که بخواهد در هر شرایطی در برجام بماند.

وی گفت: منهدم کردن پهپاد جاسوسی آمریکا از طرفی توانمندی ایران را به رخ طرف مقابل کشید و این را هم ثابت کرد که وضعیتی که الان ما داریم وضعیت خیلی بهتری است.

ایزدی با بیان اینکه همین مسیری که بعد از ۱۸ اردیبهشت داشتیم باید ادامه پیدا کند، اظهار داشت: این مسیر باید ادامه پیدا کند تا ذهنیت خرابی که در طرف مقابل وجود دارد اصلاح شود.

وی با اشاره به مواضع اخیر ترامپ گفت: آمریکایی ها آمادگی مذاکره با ما را ندارند، کلماتی که  آنها استفاده می کنند نشان می‌دهد که آمریکا آمادگی دادن امتیاز را ندارند و فقط آماده گرفتن امتیاز است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار