در پی تجاوز یک پهپاد جاسوسی به حریم هوایی ایران؛

ایران از آمریکا به سازمان ملل شکایت کرد

ایران در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد مراتب اعتراض خود را نسبت به اقدام «غیرقانونی» و «بسیار خطرناک» آمریکا در ارسال پهپاد به حریم سرزمینی ایران اعلام کرده است.
کد خبر: ۳۵۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷ - 21June 2019

ایران از آمریکا به سازمان ملل شکایت کردبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‌پرس، «مجید تخت روانچی»، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد اعتراض خود را نسبت به تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکا به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

روانچی خاطرنشان کرده که این نامه را برای مطلع کردن سازمان ملل از یک «اقدام غیرقانونی و بسیار خطرناک و تحریک‌آمیز» نیرو‌های مسلح آمریکا علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران نوشته است.

نماینده ایران تصریح کرد: پهپاد آمریکایی ساعت ۰۰:۱۴ بامداد پنجشنبه در وضعیت پنهان‌کار از یکی از پایگاه‌های آمریکا در جنوب خلیج فارس پرواز کرد و از تنگه هرمز به سمت بندر چابهار حرکت کرد. این پهپاد به دلیل آنکه در حال انجام عملیات جاسوسی بود تمامی تجهیزات شناسایی خودش را خاموش کرده بود.»

تخت روانچی این اقدام تحریک‌آمیز را نقض فاحش قوانین بین‌الملل و منشور ملل متحد توصیف کرده و آن را محکوم کرده است.

در این نامه آمده است: «در حالی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ نیست حق ذاتی خود طبق بند ۵۱ منشور ملل متحد جهت اتخاذ تمامی تدابیر مناسب در برابر هرگونه اقدام خصمانه برای تجاوز به سرزمین‌های خود را محفوظ می‌داند و مصمم به محافظت از حریم زمینی، دریایی و هوایی خود است.»

در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه (۳۰ خرداد/۲۰ ژوئن) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

بنا بر اخبار منتشره، این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار