دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

انهدام انواع جنگنده‌ و موشک کروز با سامانه «۱۵ خرداد»

سامانه پدافندی ۱۵ خرداد نسخه پیشرفته سامانه بومی «تلاش ۳» است که با افزایش برد راداری و موشکی قادر به رهگیری و درگیری همزمان با شش هدف در ارتفاع متوسط و بالاست.
کد خبر: ۳۴۹۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴ - 10June 2019

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، روز گذشته به مناسبت ایام سالروز قیام ۱۵ خرداد «سامانه پدافند هوایی ۱۵ خرداد» ساخت متخصصان و دانشمندان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح طی مراسمی رونمایی و به نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی تحویل داده شد.

در مراسم تحویل‌دهی تجهیزات نوین پدافندی که برای نخستین بار پس از تغییر ساختاری و ایجاد نیروی پدافند هوایی ارتش ذیل کنترل و هدایت عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) صورت می‌گیرد، بر ضرورت ساخت، تولید انواع تسلیحات پدافندی و تجهیز حوزه پدافندی کشور متناسب با ماموریت‌ها و تهدیدات روز تاکید شد.

سامانه پدافندی ۱۵ خرداد که قابلیت مقابله با انواع جنگنده‌ بمب‌افکن‌ و جنگنده‌ رهگیر، پهپاد‌ و بالگرد‌ را دارد، می‌تواند با بهره‌گیری از سیستم آرایه فازی و سامانه های راداری خود اهداف مورد نظر را تا شعاع ۱۵۰ کیلومتر شناسایی و رهگیری کرده و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از صحنه آسمان محو کند.

انهدام موشک‌های کروز و انواع جنگنده‌ها با سامانه ۱۵ خرداد
این سامانه که از قابلیت تحرک‌پذیری قابل توجهی برخوردار است، می‌تواند در کمتر از پنج دقیقه آرایش جنگی بگیرد و عملیات مورد نظر را اجرا کند. همچنین این سامانه توانایی شناسایی اهداف پنهان‌کار را در مسافت ۸۵ کیلومتر داشته و قادر به درگیری و انهدام اهداف پنهان‌کار در شعاع عملیاتی  ۴۵ کیلومتری است.

به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح سامانه پدافند هوایی ۱۵ خرداد قادر است تعداد شش هدف را به طور همزمان شناسایی و ردگیری کند و علیه شش هدف عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد.

انهدام موشک‌های کروز و انواع جنگنده‌ها با سامانه ۱۵ خرداد

سامانه پدافندی ۱۵ خرداد نسخه پیشرفته سامانه پدافندی تلاش ۳ است که از موشک‌های صیاد ۲ و صیاد ۳ استفاده می‌کند که هرکدام به ترتیب در ارتفاع متوسط و بالا کاربرد عملیاتی دارند. 

آنچه که سامانه ۱۵ خرداد را از سامانه تلاش متمایز می‌کند درگیری همزمان با چندین هدف است، این در حالی است که سامانه تلاش به طور همزمان با سه هدف قادر به درگیری است. از دیگر امتیازات این سامانه نسبت به نمونه قبلی بهره گیری از آتش فزاینده با استفاده از لانچرهای پرتابگر موشک چهار فروندی است.

سامانه تلاش ۳ برای نخستین در سال ۹۵ در جریان رزمایش مشترک «مدافعان آسمان ولایت ۷» به همراه «رادار کنترل آتش افق» مورد آزمایش و ارزیابی عملیاتی قرار گرفت و توانست در حداقل زمان، پهپاد مهاجم را منهدم کند. همچنین این سامانه در رزمایش مشترک سال گذشته قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) توانست با پرتاب سه فروند موشک صیاد، سه هدف هوایی را با موفقیت مورد اصابت قرار دهد.

همان‌طوری که در تصاویر این سامانه مشخص است، نوع پیشرفته موشک صیاد ۳ ازجمله تسلیحات کاربردی سامانه ۱۵ خرداد است؛ این موشک به جستجوگر‌های پیشرفته فعال، نیمه فعال و مادون قرمز مجهز و همچنین از توان مقابله با سامانه‌های جنگال (جنگ الکترونیک) دشمن برخوردار است.

با توجه به اینکه سامانه موشکی تمام‌بومی باور ۳۷۳ با برد موشکی و راداری بیش از ۲۰۰ کیلومتر قادر به درگیری با اهداف در پهنه آسمان است، سامانه پدافندی ۱۵ خرداد با برخورداری از تنوع موشکی می‌تواند پوشش دفاع هوایی لایه‌ به لایه مناسبی را یک گام کمتر از سامانه باور (۱۰۰ الی ۱۲۰ کیلومتری) ایجاد کند.

انهدام موشک‌های کروز و انواع جنگنده‌ها با سامانه ۱۵ خرداد

قطعا ساخت این‌گونه تجهیزات در حوزه پدافندی و در شرایط سخت تحریمی با بکارگیری متخصصان داخلی و بهره‌گیری از مراکز صنعتی، تحقیقاتی و دانشگاهی می‌تواند  بهترین گزینه در راستای خودباوری و خود اتکایی ملت ایران در مقابله با انواع تهدیدات هوایی اعم از مقابله با بمب افکن‌های رادارگریز، موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و انواع پهپاد‌ و ریزپرنده باشد.

امیر حاتمی، وزیر دفاع در بخشی از مراسم رونمایی و تحویل‌دهی این سامانه گفت: امروزه در حوزه ساخت فناوری‌ها، تجهیزات و سامانه‌های پدافند هوایی به سطحی از رشد، بالندگی و توسعه رسیده‌ایم که نیرو‌های مسلح ما در مقابل هرگونه تهدیدات هوایی و موشکی بدون نیاز به کمک سایر کشور‌ها می‌توانند از حدود و ثغور ایران اسلامی حفاظت و حراست کنند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها