مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس کرمانشاه:

راهیان نور ظرفیت خوبی برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس است

سردار «مرادعلی محمدی» گفت: بیش از ۷۰ درصد افرادی که در اردوهای راهیان نور شرکت می‌کنند جوانان ۱۵ تا ۳۰ ساله هستند که این می‌تواند ظرفیت خوبی برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان باشد.
کد خبر: ۳۳۷۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶ - 11March 2019
راهیان نور ظرفیت خوبی برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس استبه گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، سرتیپ دوم پاسدار «مرادعلی محمدی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه امروز در نشست خبری که به مناسبت 20 اسفند «روز ملی راهیان نور» برگزار شد، با اشاره به جوان بودن زائران مناطق عملیاتی دفاع مقدس اظهار داشت: راویان مناطق عملیاتی باید جوانان را به حال و هوای سال های دفاع مقدس ببرند.
 
محمدی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 6 میلیون نفر در کشور در اردوهای راهیان نور حضور پیدا کردند که سهم استان کرمانشاه از این تعداد 885 هزار نفر بود، افزود: بیش از 70 درصد افرادی که در اردوهای راهیان نور شرکت می کنند جوانان 15 تا 30 ساله هستند که این می‌تواند  ظرفیت خوبی برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه با بیان اینکه نیمی از زائران با وسیله نقلیه شخصی از مناطق جنگی دیدار می‌کنند، افزود: 885 هزار زائر در سال 96 برای دیدار از مناطق جنگی غرب کشور اعزام شدند که براساس آمار استقبال از راهیان نور اکنون به بیش از یک میلیون نفر رسیده است.

وی مراکز اعزام کننده کاروان راهیان نور را سازمان‌های نظامی، بسیج مستضعفان، موسسات مردمی، ادارات دولتی و دانشگاه‌ها اعلام کرد و بیان داشت: دو موضوع مورد توجه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ایجاد زیرساخت‌ها و تهیه و ایجاد شناسنامه برای مناطق جنگی و یادمان‌های دفاع مقدس است.

محمدی تلاش بر استفاده از راویانی که به درستی انجام وظیفه می‌کنند را مورد توجه قرار داد و افزود: از مسائلی که به عنوان تهدیدی برای فراموشی واقعیات مطرح است روایت‌های اشتباه از مسائل جنگ بوده که تمام مسئولان برای جلوگیری از بروز چنین تهدیدی باید تلاش کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه درباره مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه در حوزه بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گفت: عملیات اجرایی طرح‌هایی که در این سفر پر برکت مصوب شده همچون یادمان شهدای شیخصله در منطقه ثلاث باباجانی با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در نیمه اول سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدی از تکمیل مجتمع فرهنگی شهرستان گیلان‌غرب و مرکز فرهنگی مرصاد در آینده نزدیک خبرداد و افزود: مجتمع فرهنگی گیلانغرب با فضای 5 هزار متر شامل موزه و مرکز فرهنگی به عنوان مصلای بزرگ شهر در حال تکمیل است و بازسازی مرکز فرهنگی مرصاد با امکاناتی نظیر حسینیه، سالن همایش، موزه و خاکریز در صورت تأمین اعتبار اجرایی می‌شود.

این مسئول با اشاره به مصوبه رسمی ستاد راهیان‌ نور در رابطه با یادمان شهید بهشتی شهرستان قصرشیرین به عنوان یکی از یادمان‌های رسمی و مورد بازدید کاروان‌های راهیان نور از ابتدای سال 98 عنوان کرد: اعزام کاروان‌های راهیان نور الگویی برای ترویج فرهنگ جهاد و شهادت در سطح جهان است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: تاکنون بیش از 110 عنوان کتاب در مجموع 100 هزار نسخه در حوزه دفاع مقدس توسط اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان تدوین، نگارش، چاپ و توزیع شده است.

وی عنوان کرد: چاپ و توزیع این کتاب‌ها با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای انقلابی به‌ویژه کنگره شهدای استان و ستاد یادواره شهدای اطلاعات قرارگاه نجف اشرف و تلاش نویسندگان استانی انجام شده است.

محمدی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب با اشاره به حرکت راهیان نور فرمودند که آمدن به مناطق جنگی چه در تعطیلات نوروزی و چه در طول سال، کار پسندیده و درستی است تا ملت ایران خاطره‌ این سرزمینها را زنده نگه دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در روایت‌های مقام معظم رهبری از عملیات‌های مختلف، حماسه رشادت‌های رزمندگان و توصیه‌هایی که در مورد سفرهای راهیان نور داشته‌اند همواره تأکیدی بر توجه جدی به حرکت فرهنگی راهیان نور بوده گفت: رهبری همواره می‌فرمایند «فراموشی» و «تحریف» دو آسیب و خطر بزرگی است که در کمین هر حادثه بزرگ تاریخی قرار دارد و نخبگان، فرزانگان و دست‌اندرکاران عرصه‌ دفاع مقدس، با شناساندن دقیق این ذخیره و گنجینه‌ فرهنگی، اجازه ندهند این حماسه دستخوش فراموشی و تحریف بشود.

وی نکته اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای «زیارت با معرفت» دانست و عنوان کرد: «ضرورت فعال نگه داشتن مجموعه‌های مردمی»، «تداوم سفرهای دسته جمعی» و «انتخاب راویانی که روزهای حساس و سرنوشت ساز دفاع مقدس را از نزدیک درک کرده‌اند»، توصیه‌های دیگر رهبر انقلاب به دست‌اندرکاران برگزاری اردوهای راهیان بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار