بخش پایانی/ میرسعید در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تقدیم ۲۱۰ شهید خلبان در سال‌های دفاع مقدس/ شهدای دوران انقلاب نیروی هوایی گمنام مانده‌اند

یک فعال فرهنگی گفت: بعد از اخراج مستشاران آمریکایی از کشور، سعی کردیم تا نیروی هوایی را بومی سازی کنیم. تحول خاصی در ساختار آموزشی داشتیم. نخستین دانشگاه هوایی بعد از پیروزی انقلاب از سوی شهید ستاری ایجاد شد.
کد خبر: ۳۳۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ - 10February 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید حکمت الله قاضی میرسعید» از جمله فعالان فرهنگی است که با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به تالیف ۱۵ کتاب و تهیه چندین مستند و فیلم‌نامه پرداخته است. وی در سال ۵۷ همراه با همافران نیروی هوایی در تظاهرات علیه رژیم و دیدار با امام خمینی (ره) حضور فعال داشت. در بخش نخست گفت‌وگوی خبرنگار ما با وی به تشریح فعالیت‌های نیروی هوایی در دوران انقلاب اسلامی پرداخت. قاضی میرسعید در بخش پایانی این گفت‌وگو حضور پررنگ نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس را تشریح کرد که در ادامه می‌خوانید.

شهدای دوران انقلاب نیروی هوایی گمنام مانده‌اند/ نیروی هوایی پس از خروج مستشاران آمریکایی بومی‌سازی شد

درگیری همافران و گاردی‌ها در مرکز آموزش‌های هوایی

از آنجا که عوامل رژیم کینه زیادی از کارکنان نیروی هوایی بدل داشتند از روز بیستم بهمن ماه عوامل حکومت نظامی با ساز و برگ ادوات نظامی در مرکز آموزش‌های هوایی حضور یافتند. تانک‌هایی از نوع اسکوربین در محوطه بین آسایشگاه‌های مرکز آموزش‌های هوایی مستقر شد و از آن پس همه حرکات کارکنان به وسیله عوامل حکومت نظامی زیر نظر گرفته شد.

آن شب قرار بود فیلم تاریخی ورود حضرت امام به ایران از تلویزیون پخش شود. تمام اتاق تلویزیون که به اتاق (تی وی) معرف بود جمع شده بودند که به محض ظاهر شدن حضرت امام بر صفحه تلویزیون هنرجویان صلوات فرستادند، به طوری که داشت سقف از جا کنده می‌شد. از این لحظه درگیری میان هنرجویان و هنرآموزان با گاردی‌ها آغاز شد. در این میان چند نفر از هنرجویان و هنرآموزان و دانشجویان از جمله هنرجو مجید پیامبری، ستوان یکم جواد پرواز، ستوان یکم شاه مرادی و ابوالقاسم آزمایش در این درگیری‌ها به شهادت رسیدند و ثمره خون این شهدا با دگر شهدا پیوند خورد و باعث پیروزی انقلاب اسلامی در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شد. این شهدا گمنام مانده‌‌اند و کمتر از آن‌های نامی به میان می‌آید.

شهدای دوران انقلاب نیروی هوایی گمنام مانده‌اند/ نیروی هوایی پس از خروج مستشاران آمریکایی بومی‌سازی شد

نقش نیروی هوایی پس از پیروزی انقلاب

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کارکنان نیروی هوایی در مکان‌های حساس نظیر موزه‌ها، کاخ‌های سلطنتی، نخست‌وزیری، صدا و سیما و ... به حفظ و حراست از دستاورد‌های انقلاب پرداختند.

با تاسیس انجمن اسلامی در نیروی هوایی، از این پس کلیه فعالیت‌های عزل و نصب فرماندهان و تبلیغات به دو نهاد اطلاعات ارشاد و انجمن اسلامی سپرده شد.

در اولین اقدام کارکنان انقلابی تصفیه عناصر وابسته به رژیم پهلوی که مقاومت‌هایی را در جریان تظاهرات مردمی داشتند بود. البته در بخش‌هایی برای تصفیه و پاکسازی افسران و خلبانان تند روی‌هایی خارج از عرف نیز انجام می‌شد.

افسران و خلبان‌هایی بودند که با اتهامات ناروا از نیروی هوایی اخراج شدند و از این ناحیه ضربه شدیدی به نیروی هوایی وارد شد.

از آنجا که کارکنان نیروی هوایی در جریان انقلاب از محبوبیت خاصی در میان اقشار مردم برخوردار شده بودند. دشمن درصدد بود تا از همین ناحیه مقبولیت و محبوبیت آنان را به زیر سوال ببرد از این رو با طراحی «کودتای نقاب» خواستند تا چهره نیروی هوایی را در اذهان مردم خراب کنند  که البته در این اقدام کارکنان انقلابی به سرعت وارد عمل شدند و آن را قبل از انجام خنثی کردند.

شهدای دوران انقلاب نیروی هوایی گمنام مانده‌اند/ نیروی هوایی پس از خروج مستشاران آمریکایی بومی‌سازی شد

حضور درخشان نیروی هوایی در دفاع مقدس

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مستشاران خارجی از کشور خارج شدند. آن‌ها هنگام ترک ایران می‌گفتند که ما بزودی برمی‌گردیم. آن‌ها می‌دانستند که ما اطلاعاتی ازهواپیما‌ها نداریم و هواپیمای فوق پیشرفته (اف ۱۴) ما زمین‌گیر می‌شوند. نیرو‌های ما هم با تمسخر به آنان پاسخ می‌دادند «شتر در خواب بیند پنبه دانه».

نیروی هوایی در دوران تثبیت انقلاب نقش بسیار خوبی در درگیری‌های داخلی داشت درگیری گنبد و پاوه که در تاریخ بار‌ها به این مضاومین پرداخته شده است. در سال ۱۳۵۸ در عملیات آزادسازی پاوه ۲ نفر از خلبانان نیروی هوایی به نام سروان خلبان محمد نوژه و کمک خلبان وی عبدالله بشیری موسوی به شهادت رسیدند.

نیروی هوایی با همین روحیه وارد جنگ شد. در آن زمان خیلی از ادوات و تجهیزات هنوز از بسته بندی خارج نشده بود. از سوی دیگر از آن‌جایی که مستشاران خارجی اجازه نزدیک شدن کارکنان به دستگاه‌ها را نمی‌دادند، پس از اخراج آن‌ها نیرو‌ها نمی‌دانستند که با قطعات چگونه کار کنند. به هر حال اتاق‌های فکر تشکیل شد و کارکنان با تشریک مساعی شروع به راه‌اندازی و بازسازی قطعات کردند و امروز به خود می‌بالیم که سازنده هواپیما‌های جنگنده از چندین کلاس هواپیما در دنیا هستیم.

جنگ چگونه آغاز شد 

در ساعت ۱۴ روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ آغاز جنگ ایران و عراق بود. نیروی هوایی عراق با این تفکر که ارتش و اکثر خلبانان در جریان انقلاب اعدام شده و یا اخراج شده‌اند و هیچ نیروی بازدارنده‌ای سد راه آنان نخواهد شد با ۱۹۲ فروند هواپیما به ۱۰ مرکز حساس کشور از جمله مهرآباد حمله کردند.

هنوز ۲ ساعت از یورش ناجوانمردانه عراق به ایران نگذشته بود که ۱۶ نفر از برجسته‌ترین خلبانان در قالب دو گروه پروازی ۴ فروندی از نوع اف ۴ از پایگاه‌های همدان و بوشهر به ۲ پایگاه مهم الکوت واقع در استان العماره و شعیبیه در استان بصره را در هم کوبیدند و هنوز ۱۰ ساعت از اجرای عملیات اول نگذشته بود که براساس طرح البرز با محوریت شهید فکوری با به پرواز درآمدن ۳۰۰ فروند از انواع هواپیما و عبور ۱۴۰ فروند از مرز‌های بین‌المللی و بمباران پایگاه‌ها و منابع حساس دشمن اولین پاسخ دندان شکن به دشمن بعثی بود. شهید فکوری نقش ارزنده‌ای در طراحی این عملیات داشت.

شهدای دوران انقلاب نیروی هوایی گمنام مانده‌اند/ نیروی هوایی پس از خروج مستشاران آمریکایی بومی‌سازی شد

رژیم بعثی در شرایطی جنگ را آغاز کرد که مورد حمایت ۱۵ کشور جهان بود، اما نیروی هوایی ما دوران سختی را می‌گذراند. با این وجود نیروی هوایی بیشترین نقش را در جنگ ایفا کرد. عملیاتی در دوران دفاع مقدس بدون پشتیبانی نیروی هوایی انجام نشد.

یکی از بی‌نظیرترین عملیات‌هایی که نیروی هوایی در آن نقش چشمگیری داشت، عملیات مروارید بود. عملیات مشترک هوا دریا که منجر به قطع صدور نفت عراق تا پایان جنگ از اروند و آبراه خورعبدالله بود.

نیروی هوایی در برهه‌ای از زمان در اختیار استراتژی کشور قرارگرفت و مانع از برگزاری اجلاس سران غیر متعهد‌ها شد از خلبان‌هایی که در دوران دفاع مقدس بسیار خوش درخشید، شهید دوران بود. او با حرکت استشهادی خود در این عملیات اجازه نداد، اجلاس سران غیرمتعهد‌ها آن هم به ریاست صدام در بغداد برگزار شود.

نیروی هوایی و رزمندگان در روز‌های نخست جنگ به گونه‌ای مقاومت کردند که در دهمین روز جنگ، صدام اعلام آتش بس یک طرفه کرد.

تقدیم ۲۱۰ شهید خلبان در سال‌های دفاع مقدس

نیروی هوایی علاوه بر عملیات‌های آفندی و پدافندی نقش دیگری هم در دوران دفاع مقدس به عهده داشت. از جمله انتقال مجروحان، اسکورت کاروان‌های تجاری و نفتکش‌ها، حمل ادوات و تجهیزات به مناطق عملیاتی، انجام عملیات‌های شناسایی و تجسس و مردم یاری رساندن کمک به مردم آسیب دیده از بلایای طبیعی، را بر عهده داشتند.

نیروی هوایی در بازه زمانی جنگ، حدود ۲۱۰ شهید خلبان را تقدیم انقلاب کرد. به طور معمول سربازان و نیرو‌های پیاده در عملیات‌های سطحی خط شکن هستند، اما در نیروی هوایی بالعکس است اکثر افسران ارشد و فرماندهان و لیدر‌ها در نبرد‌های هوایی خط شکن هستند.

رکورد‌ها نیروی هوایی

ما در جنگ رکورد خوبی بدست آوردیم. رکورد بیشترین حضور یک خلبان به مدت ۱۲ ساعت در هواپیمای اف ۱۴ در یک سورتی پرواز، رکورد بیشترین ساعات پرواز به مدت ۳ هزار ساعت پرواز در جنگ از جمله رکورد داران بیشترین پرواز می‌توان از شهید بابایی، اردستانی و سرتیپ خلبان منوچهر محققی نام برد.

ما درجنگ رکورد بمباران دور‌ترین نقطه از خاک دشمن را در عملیات حمله به اچ ۳ بدست آمد مسافتی حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر در رفت و برگشت با ۴ نوبت سوختگیری را داریم.

خودکفایی در نیروی هوایی

در بخش خود کفایی نیز نیروی هوایی حرف زیادی برای گفتن دارد. بعد از اخراج مستشاران آمریکایی از کشور، سعی کردیم تا نیروی هوایی را بومی سازی کنیم. تحول خاصی در ساختار آموزشی داشتیم. نخستین دانشگاه هوایی بعد از پیروزی انقلاب از سوی شهید ستاری ایجاد شد. تا آن زمان خلبان‌های ما دوره‌های آموزشی را در آمریکای می‌گذراندند، اما بعد از انقلاب خلبانان تمامی اموزش‌های پروازی را توسط اساتیدی فن که در کوره جنگ آبدیده شدن بودند در داخل کشور آموزش دیدند. نخستین هواپیمای سبک به نام «پرستو» در بحبوحه و در کوران جنگ در نیروی هوایی ساخته شد.

پس از پیروزی انقلاب تحریم‌ها آغاز شد، اما نیروی هوایی عملکرد خوبی از خود نشان داد و نیرو‌ها با پشتوانه و انگیزه عقیدتی و علمی که داشتند، متعهدانه امور محوله را برعهده گرفتند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار