«حجت خدا» رونمایی شد؛

فرخ‌نژاد: برق نور چشمان شهید حججی انگیزه‌ام برای طراحی بود

«محبوبه فرخ‌نژاد» نقاش آبادانی درباره پرتره‌ای که از شهید حججی طراحی کرده است، گفت: برق نور چشمان شهید حججی دل هر هنرمندی را برای نقش زدن بر لوح سفید کاغذ به لرزه درمی‌آورد و «حجت خدا» عنوانی است که من برای اثرم انتخاب کردم.
کد خبر: ۲۷۰۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹ - 13December 2017

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مراسم رونمایی از طراحی پرتره شهید محسن حججی اثر محبوبه فرخ‌نژاد، هنرمند آبادانی، عصر روز گذشته در نگاه‌خانه سوره حوزه هنری با حضور جمعی از مدیران فرهنگی هنری، هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد. این طراحی پنجمین اثری است که با موضوع شهید حججی در نگا‌ه‌خانه سوره رونمایی می‌شود.

فرخ‌نژاد در اینباره گفت: شهید حججی و چهره ‌نورانی‌ ایشان نشان دادند که نسل جوانان جان بر کف کشور برای دفاع از ارزش‌های ملی و دینی انقلاب اسلامی همچنان می‌جوشد و چراغ راهشان روشن است. معصومیت، مظلومیت و برق نور چشمان شهید حججی دل هر هنرمندی را برای نقش زدن بر لوح سفید کاغذ به لرزه درمی‌آورد. من نیز تنها قلم به دست شدم و چهره عزت‌مند وی را نقش زدم. فعالیت هنری برای چنین اشخاص ارزشمندی افتخار هر هنرمندی است.

فرخ‌نژاد: برق نور چشمان شهید حججی انگیزه‌ام برای طراحی بود

فرخ‌نژاد در ادامه گفت: «حجت خدا» عنوانی است که من برای این اثر انتخاب کردم. چرا که مقام معظم رهبری نیز ایشان را حجت خدا نامیدند و با این عنوان از ایشان یاد کردند. همه مردم و هنرمندان باید حافظ امانتی باشند که این شهدا از خود باقی گذاشته‌اند. امانتی که می‌توان آن را ایثار، مردانگی، سربلندی و مسلمانی دانست. کاری که شهید حججی انجام داد، بازتاب جهانی داشته و نیازی به تبلیغات ندارد. اما رسالت هر هنرمندی است که در مقابل حرکت‌های عظیم و بی‌قیمت این جوانان واکنشی نشان دهد و یاد آنها را در میان آثارش زنده نگه دارد.

وی افزود: اکثر آثار تولیدی من در دنیای هنر مفهمومی است. آثاری که با فکر تولید می‌شود و مخاطب را به فکر فرو می‌برد. اما طراحی «حجت خدا» اثری است که با دلم خلق کرده‌ام. این اثر عملی بود که بی‌اختیار دست به انجام آن زدم و تنها کاری بود که برای این شهید بزرگوار از دستم برمی‌آمد.

این هنرمند آبادانی در مورد اثر خود گفت: طراحی«حجت خدا» چند ماه پیش خلق شده و از آنجایی که مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری رصد خوبی روی فعالیت‌های هنری هنرمندان این عرصه دارند، پیگیر شدند که اثر را برای رونمایی طی مراسمی به حوزه هنری مرکز در تهران بیاورم.

فرخ‌نژاد در خصوص تاثیر هنر و تولید چنین آثاری در میان مردم به‌ویژه جوانان گفت: بی‌شک هنر همیشه راهی برای نفوذ به دل‌های مردمی می‌یابد. هنر، آن هم در قالب هنرهای تجسمی می‌تواند از چشمان مخاطب عبور و قلب آن را هدف قرار دهد. تأثیری که هنر می‌تواند بر هر شخصی بگذارد، از هیچ ابزار دیگری امکان‌پذیر نیست.

وی در پایان افزود: مسئولین فرهنگی هنری کشور همانند مدیران حوزه هنری باید راه را برای فعالیت‌های هنری هنرمندان بیش از پیش هموار سازند. به ویژه هنرمندان خوب شهرستانی که آثارشان در شهرستان‌ها به دلیل کم‌توجهی مسئولین استانی و کمبود امکانات لازم دیده نمی‌شود نیازمند حمایت‌های بیشتر است.

طبق رسم مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در نگاه‌خانه سوره، فرخ‌نژاد نیز دل‌نوشته‌ای را با عنوان «سلام بر آنهایی که رفتند تا بمانند» برای این اثر خود آماده کرده است که بر لوحی مقابل این نگاه‌خانه سوره نصب شده است. متن این دلنوشته چنین است:

«سلام بر آنهایی که رفتند تا بمانند

آثار من اغلب مفهومی هستند و علاوه بر تکنیک، انتخاب سوژه برای من از اهمیت بسزایی برخوردار است و برایم مهم است که اثرم حاوی چه پیامی است و چه تأثیری بر روی مخاطبین خواهد داشت. انگیزه‌ی اصلی من از به تصویر کشیدن چهره نورانی شهید بزرگوار محسن حججی عزیز این بود که از نظر من اوج بندگی و مقدس‌ترین و شجاعانه‌ترین کاری که انسان می‌تواند در برابر معبود خود انجام دهد نائل شدن به درجه رفیع شهادت و جهاد در راه خداست که این مهم هدیه‌ایست از جانب خدا تنها برای بندگانی که شایسته و لایق آن هستند که شهید حججی عزیز از جمله این بندگان بود.

شهید حججی با مجاهدت و شهادت مظلومانه‌اش ثابت کرد که در میان خیل نسل جوان امروز هم هستند جوانانی که این گونه مخلصانه و صادقانه جهاد فی سبیل الله کنند و برای احقاق حق علیه باطل جان خود را سرفرازانه نثار کنند.

چهره‌ی نورانی و معصوم این شهید گرانقدر آنقدر گویاست که جای هیچ حرفی را باقی نمی‌گذارد و می‌توان اوج انسانیت و پاکی و حق و حقیقت را در چشمانش به وضوح دید. شجاعت و شهادت و صلابت در دیدگانش موج می‌زند. به گونه‌ای که با شک و ترس بیگانه است.

این بزرگمرد با شهادت و شهامت مثال زدنی‌اش به ما بار دیگر درس ایثار و پیروزی حق علیه باطل را یادآور شد.

با توجه به سخنان گهربار رهبر معظم انقلاب که این بزرگ‌مرد را حجت خداوند در مقابل چشمان همگان دانستند، تصمیم بر آن گرفتم که عنوان اثرم را به این کلمه‌ زیبا و معنادار «محبت خدا» مزین کنم و حالا این ما هستیم که وارث رسالت و حامل امانت شهدا هستیم.

سری که هیچ سرآمدن نداشت آمد

بلند بود ولیکن بدن نداشت آمد

بلند شد سر خود را به آسمان بخشید

سری که بر تن خود خویشتن نداشت آمد»

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها