هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع پرس:‌

«انگلیس» رویکردش در قبال ایران را تغییر دهد/ جایگاه فرانسه در منطقه از دست رفته است

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه ایران به کشوری تاثیرگذار در منطقه و جهان تبدیل شده است، گفت: انگلیس نمی‌تواند براساس اراده خود مسائلی را به ملت‌ و دولت ایران تحمیل کند و باید رویکردش را در قبال این کشور تغییر دهد.
کد خبر: ۲۷۰۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ - 13December 2017

«انگلیس» رویکردش در قبال ایران را تغییر دهد/ جایگاه فرانسه در منطقه از دست رفته استحسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس با اشاره سفر جانسون وزیر امور خارجه انگلیس به ایران، اظهار داشت: تصور انگلیسی‌ها بر این است که آنها هنوز در قرون 18 و 19 میلادی به سر می‌برند و همچنان امپراطور بریتانیا بر جهان حاکم است؛ این در حالی‌ است که وضعیت جهان تغییر کرده و جمهوری اسلامی ایران نیز به یک کشور مستقل و تاثیرگذار در سطح جهان و منطقه تبدیل شده است. انگلیس نمی‌تواند بر اساس اراده خود مسائلی را به ملت‌ و دولت این کشور تحمیل کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تعامل ایران و انگلیس باید تعاملی دوسویه و در راستای تامین منافع ملی باشد، گفت: انگلیس نمی‌تواند خواسته‌های خود را بر ایران تحمیل کند. مسائل داخلی ایران به خود ایران مربوط است. به همین دلیل دولت انگلیس باید تصوری که قبلا در مورد ایران داشته است، از بین ببرد و رویکرد جدیدی را در تعامل با ایران اتخاذ کند؛ زیرا ایران به یک قدرت جهانی تبدیل شده است و نباید مسائل جانبی قدرت این کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

هانی زاده تصریح کرد: ایران توانایی خود را در مبارزه با تروریسم در کشورهایی مثل سوریه و عراق نشان داد. این کشور هزینه‌های زیادی برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه ایفا کرده است. سرکوب گروهک‌های تروریستی خطرناک مثل داعش در واقع از سوی ایران و محور مقاومت پیروزی درخشانی برای ایران و متحدان منطقه‌ای آن بود؛ علیرغم اینکه آمریکا و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن در شکل‌گیری ده‌ها گروه تروریستی در سوریه نقش داشتند؛ اما ایران با کمک متحدان خود توانست این گروهک‌ها را شکست دهد.

وی گفت: بعد از اینکه بیت‌المقدس از سوی آمریکا به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام شده است، نگاه‌ها به سمت محور مقاومت متمرکز شده است و به همین دلیل جایگاه ایران در سطح منطقه و جهان بویژه در میان مسلمانان ارتقا یافته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه به حضور و نفوذ فرانسه در منطقه اشاره کرد و افزود: نفوذ فرانسه در منطقه به بافت‌های اجتماعی کشورهای منطقه بستگی دارد؛ به عنوان مثال فرانسه لبنان را به دلیل وجود مسیحی‌های مارونی بخشی از حاکمیت عقیدتی خود می‌داند و در امور داخلی آن دخالت می‌کند.

هانی‌زاده در پایان با اشاره به اینکه فرانسه نقش حاشیه‌ای را در منطقه ایفا می کند، خاطرنشان کرد: امروزه فرانسه جایگاه خود را در منطقه از دست داده و در حد تصمیم‌گیری‌های حاشیه‌ای حرکت می‌کند. هم‌اکنون محورهای تاثیرگذار در منطقه محور آمریکایی و محور مقاومت هستند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار