سرلشکر ایزدی تاکید کرد؛

ضرورت تقویت شبکه کنترل و فرماندهی کشور/ جنگ‌های آینده ترکیبی است

سرلشکر ایزدی با بیان اینکه جنگ‌های آینده ترکیبی است و از تمامی امکانات در آن استفاده می‌شود، بر ضرورت تقویت شبکه کنترل و فرماندهی کشور تاکید کرد.
کد خبر: ۲۷۰۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳ - 12December 2017

ضرورت تقویت شبکه کنترل و فرماندهی کشور/ جنگ‌های آینده ترکیبی استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار «مصطفی ایزدی» در دهمین همایش «فرماندهی و کنترل ایران» که به میزبانی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) در حال برگزاری است، اظهار داشت: فلسفه جنگ و نظامی‌گری در اسلام با سایر مکتب‌ها متفاوت است؛ در نظام اسلامی به جای اینکه قدرت در دست قدرت‌طلبان باشد، علیه قدرت‌طلبان است و به همین جهت است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند ارتش کلمه طیبه است.

وی افزود: به گفته شهید مطهری در تفکر و فرهنگ غربی این نیچه است که در ویتنام می‌جنگد؛ چرا که او و ماکیاول اصالت را با قدرت می‌دانند.

سرلشکر ایزدی خاطرنشان کرد: امروز نظم حاکم بر جهان مبتنی بر فرهنگ غربی است اما به فرموده امام خامنه‌ای این نظم در حال تغییر و تبدیل است و پایه‌های فکری و ارزشی نظم حاکم در حال فروپاشی است.

وی همچنین عنوان داشت: ما انقلابی هستیم و با ایدئولوژی معنوی و الهی در برابر دنیای مادی و نظام سرمایه‌داری غرب ایستاده‌ایم و امروز رزمندگان ما در کنار دریای مدیترانه حضور ظفرمندانه دارند.

این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پدافتد هوایی در دوران دفاع مقدس اقدام به کارهای بسیار ارزشمندی کرد که من امیدوارم این‌ها ثبت شده باشد. فعالیت‌های پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس مشحون از ابتکارات راهبردی بود و توانست قدرت هوایی دشمن را فلج کند. با ابتکاراتی که توسط امیر ستاری به کار برده شد، تحرک و تغییر در تاکتیک‌ها سبب شد تا دشمن ناکام بماند.

وی با بیان اینکه امروز قلمروهای جدیدی در عرصه نظامی به وجود آمده است، گفت: در حوزه نظامی با 5 عرصه زمینی، هوایی، دریایی، فضایی و سایبری مواجه‌ایم که در این شرایط باید خود را با ابعاد جدیدی از جنگ که نیاز به هوشمندی در فضای نظامی آینده دارد، آماده کنیم.

سرلشکر ایزدی عنوان کرد: جنگ‌های آینده ترکیبی است و از همه امکانات در آن استفاده می‌شود. ما باید به این اطمینان برسیم که شبکه کنترل و فرماندهی ما در جنگ‌های جدید پاسخگو هستند؛ چرا که در جنگ اول و دوم خلیج فارس دشمن شبکه فرماندهی و کنترل طرف مقابل را مختل کرد. لذا جنگ‌های جدید قابلیت محور است و دشمن در این مدل جنگ تمامی مولفه‌های قدرت کشور مقابل را در نظر می‌گیرد، کما اینکه در حوزه تحریم‌ها نیز امروز همین رویه طی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در جنگ‌های هیبریدی با مولفه‌های مختلفی روبرو هستیم که اطلاعات و سامانه کنترل و فرماندهی در این نوع جنگ‌ها نقش مهمی دارند.

سرلشکر ایزدی با اشاره به گستردگی و پیچیدگی‌های عرصه نبرد در شرایط کنونی گفت: در این شرایط باید به این نکته توجه کنیم که در حوزه پردازش سامانه فرماندهی و کنترل روش‌های گذشته و قدیمی دیگر پاسخگو نیست؛ چرا که دشمن از آخرین تکنولوژی خود در این رابطه استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه پدافند هوایی یگانی وابسته به امکانات و سامانه‌های دیجیتالی و سایبری است و باید همگام با تکنولوژی حرکت کند، تاکید کرد: این امر تا جایی مهم است که حتی امروز آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که می‌توانند از طریق سیستم‌های الکترومغناطیسی و سایبری بر روی موشک‌های کره شمالی اثر بگذارند.

سرلشکر ایزدی با اشاره به اینکه در جنگ‌های آینده هوشمندی در عرصه شبکه فرماندهی و کنترل یکی از مهمترین مسائل است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: تحول در شیوه جنگیدن، هم‌افزایی و هماهنگی بین نیروها با تمرکززدایی از اجرای ماموریت از جمله امور تاثیرگذار در جنگ‌های آینده است.

وی با اشاره به اینکه امروز ضرورت دارد تا در حوزه سایبری توجه ویژه‌ای صورت گیرد، افزود: برای داشتن سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند باید تلاش کنیم و در این رابطه خط مشی‌های بهتری را اتخاذ نماییم، همچنین باید در حوزه مخابرات و سایبری با اقدامات ابتکاری و نوآورانه مطابق با تحولات روز پیش برویم.

سرلشکر ایزدی پیروزی‌های جبهه مقاومت را با نقش موثر فرماندهی و کنترل مرتبط دانست و افزود: نیروهای مسلح در عراق و سوریه از فرماندهی و کنترل خوداتکا استفاده کرده و  بسیاری از موفقیت‌های خود را مرهون همین نگاه دانش‌بنیان هستند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید رویکرد ماموریت‌محور را در نیروهای مسلح جایگزین نگرش تهدید ‌محور کنیم، گفت: در پیکره نیروهای مسلح باید نسبت به ارائه طرح‌های کلان متناسب با نیازها اقدام شود و همچنین نیز باید نسبت به عرصه‌های 5 گانه تهدیدات به ایجاد شبکه‌های کارآمد متناسب با نیازهای آینده اقدام کرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار