در اعتراض به تصمیم ترامپ صورت گرفت؛

تظاهرات خشم در کرانه باختری، غزه، اردن، لبنان و ترکیه/ خاموشی چراغ‌های مسجد الاقصی و کلیسای مهد

فلسطینیان کرانه باختری و نوار غزه و مردم در کشورهای اردن، لبنان و ترکیه در اعتراض به تصمیم آمریکا برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
کد خبر: ۲۶۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ - 07December 2017
تظاهرات خشم در کرانه باختری، غزه، اردن، لبنان و ترکیه/خاموشی چراغ‌های مسجد الاقصی و کلیسای مهد
به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، فلسطینیان کرانه باختری و نوار غزه شب گذشته با برپایی تظاهرات خشم خود را از اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع اقدام برای انتقال سفارت خود به این شهر را اعلام کردند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت: شب گذشته بارش شدید باران در خیابان‌های شهر قدس مانع بروز شدت خشم فلسطینیان در قبال تصمیم دیروز رئیس جمهور آمریکا نشد.

گروه‌های کار ملی و اسلامی فلسطین در مخالفت با تصمیم‌های ترامپ امروز پنجشنبه را روز اعتصاب سراسری در همه سرزمین‌های فلسطینی اعلام کردند که تعطیلی مدارس را نیز شامل می‌شود.

این گروه‌ها از عموم ملت فلسطین خواستند در راهپیمایی‌هایی که به این مناسبت در مراکز شهرها برگزار می‌شود شرکت کنند.

هزاران نفر از فلسطینیان نوار غزه نیز با شرکت در راهپیمایی مخالفت خود را به تصمیم رئیس جمهور آمریکا اعلام کردند، در این راهپیمایی که به دعوت حماس برگزار شده بود، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی و تنی چند از رهبران این جنبش حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی پس از برپایی نماز عشاء در حالی که پرچم‌های فلسطین و دست نوشته‌هایی را در محکومیت تصمیم ترامپ درباره قدس در دست داشتند در خیابان‌های غزه تظاهرات کردند.

اسماعیل رضوان، یکی از رهبران حماس طی نطقی در این راهپیمایی گفت: ما هرگز تعرض به قدس را که پایتخت ابدی فلسطین است نمی‌پذیریم.

وی افزود: تصمیم آمریکا تجاوز به امت ما، ملت ما، مقدسات ما و اصول ماست و خدشه به احساسات عموم امت عربی و اسلامی محسوب می‌شود.

این رهبر حماس از امت عربی و اسلامی خواست برای ناکام گذاشتن این تصمیم ظالمانه ترامپ همکاری جدی کنند.

وی از دولت‌های عربی و اسلامی خواست روابط سیاسی و اقتصادی خود را با آمریکا قطع و سفارتخانه های آمریکا را محاصره و سفرای آن را اخراج کنند.

رضوان در پایان نطق خود از ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور به دلیل موضع گیری مثبت در  قبال قدس قدردانی کرد.

همزمان صدها فلسطینی نیز در راهپیمایی مشابهی در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه شرکت کردند.

به رغم مخالفت‌های جهانی گسترده و هشدارهای شدید، ترامپ دیروز به طور رسمی قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی شناخت.

در همین حال چراغ‌های صحن‌های مسجد الاقصی هم دیشت همزمان با اعلام تصمیم ترامپ درباره قدس خاموش شد و به گفته شاهدان و خبرنگاران این اقدام در اعتراض به تصمیم آمریکا انجام شده است.

همزمان شهرداری شهر بیت لحم در جنوب کرانه باختری نیز چهارشنبه شب چراغ های درخت کریسمس را در اعتراض به تصمیم ترامپ خاموش کرد.

انطوان سلمان، شهردار بیت لحم در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی تصمیم آمریکا را ظالمانه و غیرقانونی توصیف کرد و گفت: این کار ضربه به حقوق ملت فلسطین محسوب می شود.

سلمان افزود: این روز غم انگیزی بود و از همین رو چراغ‌های زینتی درخت کریسمس در صحن کلیسای مهد، زادگاه حضرت عیسی مسیح را خاموش کردیم.

بسیاری از شهرهای اردن نیز چهارشنبه شب شاهد تظاهرات اعتراضی به تصمیم ترامپ درباره قدس بود.

در اردوگاه البقعه در شمال امان که مخصوص آوارگان فلسطینی است ده ها نفر با برپایی راهپیمایی تصمیم ترامپ را محکوم و شعارهایی در حمایت از قدس و فلسطین سر دادند.

در شهر معان در جنوبی‌ترین نقطه اردن نیز شهروندان با برپایی تظاهرات مشابه تصمیم رئیس جمهور آمریکا را محکوم کردند.

شماری از اردوگاه‌های فلسطینی نظیر الوحدات و حطین در امان نیز شاهد تظاهرات بود اما شدت بردوت هوای دیشب در شهرهای مختلف اردن و بارش شدید باران مانع حضور شمار زیادی از شهروندان شده بود.

جنبش اسلامی اردن هم با صدور بیانیه‌ای رسمی خواستار برپایی تظاهرات باشکوهی بعد از نماز ظهر روز جمعه از مقابل مسجد الحسینی در مرکز امان شده است.

در لبنان نیز ده‌ها نفر از جوانان لبنانی و اعضای حزب سوسیال تحصنی را خارج از مقر سازمان ملل در مرکز بیروت برپا و تصمیم ترامپ درباره قدس را محکوم کردند.

یکی از تظاهرات کنندگان در گفت‌وگو با یکی از کانال های تلویزیونی لبنان گفت: ما به اینجا آمدیم تا به هم دنیا بگوییم قدس پایتخت ماست قدس افتخار ماست قدس عربی است.

صدها آواره فلسطینی در لبنان نیز در اعتراض به تصمیم ترامپ به خیابان ها آمدند تظاهرات کنندگان از اردوگاه راشدیه در جنوب لبنان در محکومیت تصمیم آمریکا شعار سر دادند.

فلسطینیان ساکن اردوگاه های آوارگان در لبنان امروز پنجشنبه را روز خشم اعلام کردند ، حدود 400 هزار آواره فلسطینی در 12 اردوگاه در اقصی نقاط لبنان ساکن هستند.

صدها شهروند ترکیه نیز چهارشنبه شب در برابر کنسولگری آمریکا در شهر استانبول در اعتراض به تصمیم ترامپ درباره قدس تظاهرات کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که به دعوت نهادهای ترکیه ای حامی مساله فلسطین برگزار شده بود پرچم های ترکیه و فلسطین و پرچم حماس را در دست داشتند.

تظاهرات کنندگان همچنین دست نوشته‌هایی را حمل می کردند که بر روی آنها «مرگ بر اسرائیل»، «قدس عربی اسلامی است»، «هیچ کسی حق ندارد که بر قدس مسلط شود» «یا الله بسم الله الله اکبر» به چشم می خورد.

اقدام روز چهارشنبه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی، با موج گسترده محکومیت‌های بین‌المللی مواجه شد.

ترامپ در اظهاراتی کوتاهی در  کاخ سفید روز چهارشنبه همچنین اعلام کرد به دولتش دستور داده مقدمات انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا درباره تصمیم برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: «در حالی که روسای جمهور سابق آمریکا این اقدام را به عنوان یکی از وعده‌های اصلی تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بودند نتوانستند به آن عمل کنند. من عمل می‌کنم.»

ترامپ با بیان اینکه این تصمیم به منزله شروع رویکردی جدید به مسئله درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطینی‌ها است یادآوری کرد که کنگره آمریکا در سال 1995 قانونی برای جابجایی سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل به تصویب رسانده است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت در طول 20 سال گذشته تمامی روسای جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات خود، از انتقال سفارت آمریکا خودداری کرده‌اند.

ترامپ گفت روسای جمهوری قبلی آمریکا تصور می‌کرده‌اند که به تأخیر انداختن شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به پیشبرد صلح کمک خواهد کرد. وی در ادامه گفت: «برخی می‌گویند که آنها شجاعت لازم را نداشتند، اما آنها بهترین قضاوت‌های خود را بر اساس حقایقی که آنها را درک می‌کردند انجام می‌دادند.»

انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها