یادداشت/ سیروس فتح‌اله

«ناتوی» سعودی‌ها به کجا رسید؟

هدف رژیم سعودی از تشکیل ائتلاف نظامی به اصطلاح ضدتروریستی، در حقیقت مقابله با جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت اسلامی است که مانع ترویج تفکر وهابیت این رژیم در جهان اسلام می‌شود.
کد خبر: ۲۶۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱ - 05December 2017
گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح‌اله؛‌ ائتلاف نمایشی ضد تروریسم عربستان سعودی در دسامبر 2015 توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اعلام موجودیت کرد؛ اما از زمان تاسیس این ائتلاف که تقریبا دو سال می‌گذرد، تا همین چند روز پیش بر روی کاغذ محدود بود تا اینکه اعضای این ائتلاف اولین اجلاس خود را در ریاض تشکیل دادند.
 
بر اساس این گزارش، ائتلاف ضد تروریسم سعودی‌ها که تاکنون هیچ‌گونه اقدامی علیه تروریست‌ها انجام نداده است، متشکل از 40 کشور می‌باشد. نکته قابل تامل این است که برخی از کشورها نسبت به قرار گرفتن اسم کشورشان در این ائتلاف ابراز بی‌اطلاعی کرده بودند.
 
یکی از کشورهایی که از عضویت در این ائتلاف خبر نداشت، پاکستان بود. وزیر امور خارجه وقت این کشور در اظهاراتی بیان داشت که در این خصوص با اسلام آباد هماهنگی صورت نگرفته است.
 
علاوه بر پاکستان، لبنان نیز از عضویت خود در ائتلاف مذکور اظهار بی‌اطلاعی کرد. وزارت خارجه لبنان در دسامبر 2015 با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بیروت اصلا در جریان پیوستن به این ائتلاف نبود و با اعلام خبر توسط محمد بن سلمان به جایگاه و موقعیت لبنان و این وزارتخانه آسیب وارد شده است.
 
سعودی‌ها ادعا می‌کنند که این ائتلاف یک ائتلاف اسلامی می‌باشد و هدفش مبارزه با تروریسم است؛ این در حالی است که هیچ نشانی از حضور تاثیرگذارترین کشورهای اسلامی در مبارزه با ترویسم یا درگیر با این پدیده مثل ایران، عمان، عراق، سوریه و اندونزی در این ائتلاف دیده نمی‌شود.
 
قطر نیز در ابتدای تاسیس این ائتلاف عضو آن بود؛ اما در جلسه‌ای که با حضور اعضای ائتلاف در ریاض برگزار شد، اسم قطر حذف شد.
 
مطمئنا هدفی که سعودی‌ها را به تشکیل چنین ائتلافی واد داشته است، مبارزه با تروریسم نیست. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که هدف اصلی سعودی‌ها از تشکیل این ائتلاف فقط مقابله با جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت است که مانع ترویج ائدولوژی وهابیت می‌شوند و در روند اجرایی طرح‌های متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سعودی‌ها مانع تراشی می‌کنند.
 
«ناتوی» سعودی‌ها به کجا رسید؟ 
شواهد و قرائن زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد، سعودی‌ها به دنبال ترویج ایدئولوژی وهابیت در جهان اسلام هستند؛ ایدئولوژی وهابیت تلاش می‌کند از طریق ایجاد گروهک‌های تکفیری با تفکر وهابیت در جهان اسلام تفرقه ایجاد کند تا کشورهایی که همسو با محور مقاومت هستند یا از این محور حمایت می‌کنند، تضعیف کند.
 
ایران یکی از اضلاع مهم محور مقاومت است. ایران برای جهانیان ثابت کرد که چگونه باید با داعشی‌های تکفیری که اندیشه وهابیت در آن‌ها رسوخ پیدا کرده است، مبارزه کرد، نه اینکه مثل برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فقط باید اقدام به تاسیس ائتلاف نمایشی کرد؛ ائتلافی که نه‌تنها ریشه تکفیری‌ها را خشک نمی‌کرد، بلکه بستر و زمینه را برای تداوم حیات آنها فراهم می‌کند.
 
بنابر این تنها هدفی که محمد بن سلمان از تشکیل این ائتلاف دنبال می‌کند، مبارزه با تروریسم نبود، بلکه فقط جلب توجه غربی‌ها و آمریکایی‌‌ها بود، تا عربستان را در مقابله با محور مقاومت که مانع ترویج تفکر وهابیت در بین جوامع اسلامی می‌شود، همراهی کنند.
 
اما تشکیل نخستین جلسه این ائتلاف پس از دو سال تاخیر نشان داد که هنوز این ائتلاف حداقل از نظر ساختاری و کارکردی نتوانسته بدنه ظاهری خود را شکل دهد و ناهماهنگی‌های ساختاری و تشکیلاتی نخستین ضعف بزرگ این ائتلاف است. سعودی‌ها نباید به آینده این ائتلاف خوشبین باشند و دست از اختلاف افکنی در جوامع اسلامی بر دارند. 
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها