سرلشکر باقری:

آگاهی ترامپ از توان دفاعی ایران مانع از وقوع جنگ شد

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: برآورد اطلاعاتی آمریکا درباره توان دفاعی ایران و توضیحات فرماندهان ارتش آمریکا در این زمینه، ترامپ را از تصمیم حمله به ایران منصرف کرد.
کد خبر: ۳۶۰۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ - 04September 2019

باقریبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز در جریان بازدید از مرکز آموزش رزم مقدماتی شهید مدرس نیروی زمینی سپاه، در سخنانی با اشاره به روند طی شده انقلاب اسلامی از بدو وقوع تاکنون اظهار داشت: حرکت رو به پیشرفت جوامع بشری همواره به نیرو و منابع انسانی متکی بوده است.

وی با برشمردن عوامل قدرت ملی گفت: اگرچه عوامل مختلفی چون سرزمین، جغرافیای محیطی، تجهیزات، علم و فناوری از عوامل قدرت ملی هر کشوری محسوب می‌شوند، اما تأثیرگذارترین عامل پیشرفت هر کشوری بدون تردید، منابع انسانی است. در این بین جوانان از جایگاه مهمی برخوردارند و به عنوان موتور محرک جامعه در حوزه پیشرفت محسوب می‌شوند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: در یک مسابقه که در طول زمان بین کشور‌ها در حال برگزاری است، ممکن است که جامعه ما نسبت به گذشته رشد هم داشته باشد، اما اگر سرعت رشد کم باشد، دچار عقب‌ماندگی می‌شویم. در جمهوری اسلامی که پایه آن با توجه به ظرفیت جوان گذاشته شده است، به منابع جوان کشور باید بیش از پیش توجه شود.

سرلشکر باقری عنوان کرد: طرح این نوع سربازی که جوانان نخبه ما در شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی نیرو‌های مسلح و کشوری وارد می‌شوند از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه شده و بر اساس دستور ایشان شکل گرفته است که دارای سود دو طرفه برای جوانان در حوزه تجربه‌افزایی و ورود به کار اجرایی است؛ همچنین برای نیرو‌های مسلح از این جهت که پروژه‌های تحقیقاتی‌شان به ثمر می‌نشیند، سودمند است.

وی افزود: پیشرفت‌های امروز نیرو‌های مسلح  در عرصه‌های مختلف، مرهون زحمات جوانان مؤمن و تلاشگر است و ما مسئولان باید مدت زمانی را که سربازان، مهمان نیرو‌های مسلح هستند، مغتنم بشماریم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در خصوص آخرین تحولات منطقه و وضعیت ایران به عنوان یک قدرت تعیین‌کننده گفت: امروز کشور ما در حالی جزو امن‌ترین کشور‌های منطقه محسوب می‌شود که در این منطقه ناامنی فزاینده‌ای وجود دارد.

سرلشکر باقری تصریح کرد: کشور ما در این منطقه با بیشترین و متنوع‌ترین تهدیدات نظامی مواجه است و اینکه امروز هجمه‌ای علیه ما شکل نمی‌گیرد، مرهون تلاش‌های نیرو‌های مسلح و توان بازدارندگی است.

وی با اشاره به انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا در جنوب کشور گفت: وقتی که پهپاد آمریکایی مورد اصابت قرار گرفت، رئیس جمهور آمریکا تا آستانه تصمیم‌گیری برای آغاز یک نبرد پیش رفت؛ بدین ترتیب که ترامپ پس از برگزاری یک جلسه ۲ ساعته با فرماندهان ارتش آمریکا به این نتیجه رسید که برآورد اطلاعاتی نشان می‌دهد که در صورت حمله به ایران در فضا، در تنگه هرمز و خلیج فارس و کشور‌هایی که ایران به عنوان بازوانی در جبهه مقاومت ایجاد کرده است، چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و همچنین در حوزه موشکی ایران چه اقداماتی انجام می‌شود؛ لذا رئیس جمهوری آمریکا با پی بردن به این موارد، از تصمیم خود منصرف شد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: آمریکایی‌ها وقتی متوجه شدند که در صورت درگیری چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، یک دروغ بزرگ را عنوان کردند و گفتند که ما به خاطر جان صد نفر از حمله به ایران منصرف شدیم.

سردار باقری با اشاره به اینکه بعد از وقوع انقلاب اسلامی ما به دلیل اینکه در حوزه‌های مختلف تحت تسلط مستشاران دیگر کشور‌ها بودیم و فقط در حوزه نظامی ۵۰ هزار مستشار نیرو‌های مسلح کشور را اداره می‌کردند، افزود: در دوران پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و پس از آن، بسیاری از پست‌ها و شئون مدیریتی به دست جوانان افتاد که البته این دوره برای ما با آزمون و خطا همراه بود؛ البته امروز می‌توان از نشاط و شادابی جوانان در کنار آن تجربه ارزشمند ۴۰ ساله در پیشبرد اهداف کشور استفاده کرد.

وی درباره وظایفی که جوانان بر عهده دارند، گفت: پیشرفت حوزه علم و فناوری، گسترش مرز‌های دانش و بهبود وضعیت اقتصادی و ارتقای معنوی کشور امروز به دست جوانان قابل اجراست و جوانان باید در موضوعاتی، چون تقویت هویت ملی، دستیابی به آرمان‌های انقلابی و مقابله با تهدیدات مختلف نیز به ایفای نقش بپردازند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: این بیانیه دو موضوع اساسی دارد؛ یکی توجه به علم به عنوان یک عامل پیش‌برنده و ارتقادهنده کشور در سطح جهان و در میان قدرت‌های بزرگ جهانی، و عامل دوم جوانان به عنوان موتور متحرک پیشرفت کشور است.

سرلشکر باقری بیان کرد: برای رسیدن به دوره نوین تمدن اسلامی باید نیازها احصا و برنامه‌های چند ۱۰ ساله تدوین شود. همچنین مسئله تقویت باورها و روحیه و ایجاد امید نیز ازجمله مواردی است که باید در جوانان احیا شود.

این مقام عالی‌رتبه نظامی درباره حوزه رسانه و مقابله با فضاسازی دشمنان نیز گفت: از جوانان انتظار می‌رود تا در مقابل قدرت رسانه‌ای و صهیونیسم جهانی ایستادگی و اقدام کنند.

وی با بیان اینکه خطرپذیری از ویژگی‌های جوانان است، تأکید کرد: در ۴۰ سال گذشته در برخی حوزه‌ها مانند بهداشت و درمان و توسعه زیرساخت‌های کشور رشد خیلی داشتیم؛ همچنین در حوزه استقلال، حفظ تمامیت ارضی و امنیت نیز رشد قابل توجهی داشتیم؛ زیرا ما تنها کشوری هستیم که در مقابل سیاست‌های خصمانه استکبار جهانی ایستاده‌ایم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه کشور باید از اقتصاد وابسته به فروش نفت خام فاصله بگیرد، گفت: البته با ایجاد صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه و اختصاص سالانه ۲ درصد بودجه، روند این کار آغاز شده است؛ اما هنوز در این رابطه، کار زیادی مانده است و عدم تحقق این جریان باعث شده تا دشمنان زمانی که اراده می‌کنند تا فروش نفت خام ما را به صفر برسانند، موفق شوند؛ چراکه چگونگی فروش نفت خام مشخص است، با نفتکش انجام می‌شود و دارای شناسنامه است، در صورتی که اگر این نفت به فرآورده و محصولات نفتی تبدیل شود، به هیچ‌وجه قابل تحریم نیست و ضمن اینکه سود آن ۲۰ برابر است، مشتری آن نیز بسیار زیاد است.

سردار باقری با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی در تحولات منطقه نقش‌آفرین و جبهه مقاومت نیز در حال پیشرفت است، افزود:  رژیم صهیونیستی و آمریکا در سطح منطقه رو به تضعیف هستند و همان‌طوری که مشاهده کردیم، داعش و جبهه النصره نتوانستند با پول و توطئه کار خود را در سوریه پیش ببرند و در مقابل، جبهه مقاومت در کنار ارتش سوریه موفق به آزادسازی مناطق وسیعی از این کشور شد و عراق هم که آمریکا تقریباً این کشور را بلعیده بود با رشادت‌های جبهه مقاومت از حلقوم آمریکا بیرون کشیده شد.

وی ادامه داد: امروز کشور یمن به واسطه حمایت‌های معنوی و پشتوانه دانشی جمهوری اسلامی به جایی رسیده است که به صورت خودکفا از خود دفاع می‌کنند و تا به امروز از همه هواپیما‌های به روز دنیا یک فروند را ساقط کرده‌اند؛ البته این سوال در برابر توهمات دشمنان نیز مطرح است که کشوری که در محاصره است و نمی‌توان دارو به آنجا ارسال کرد، چگونه موشک ۹ متری می‌توان به آن فرستاد؛ این‌ها توهماتی است که برخی دارند.

وی همچنین در خصوص ورود نیرو‌های مسلح به حوزه محیط زیست و لزوم حفظ این محیط به عنوان یک سرمایه ملی گفت: بر اساس قانون اساسی، وظیفه اصلی ما حفظ امنیت و دفاع از کشور در برابر تهدیدات است؛ اما در زمان صلح بخش‌های مهندسی ما در نیرو‌های مسلح می‌توانند به سازندگی کشور کمک کنند. همانطوری که شاهد بودیم در زمانی که کشور با بلایای طبیعی مواجه شد، هم در زمان زلزله سال گذشته و هم در سیل اوایل امسال نیرو‌های مسلح اولین نیرو‌های حاضر در صحنه بودند و برخی از این نیرو‌ها همچنان در مناطق سیل زده حضور و در حال انجام کار‌های عمرانی هستند. مصدومانی که در زلزله کرمانشاه نجات داده شدند ۷ برابر کسانی بود که در این حادثه جان باختند؛ و این بیانگر تلاش افراد و نیرو‌های مسلح برای نجات جان هموطنان و خدمت رسانی در حوزه محیط زیست و ایجاد فضای سالم است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح درباره مأموریت‌های سپاه و ارتش و مطرح شدن سخنانی درباره موازی‌کاری در این دو بخش نظامی عنوان کرد: امروز در سطح نیرو‌های مسلح به‌ویژه ارتش و سپاه تقریباً موازی‌کاری وجود ندارد؛ مثلاً در بخش نیروی هوایی ما یک هوافضا با موضوع موشکی داریم و یک نیروی هوایی با مأموریت پروازی؛ البته در برخی مواقع ما به لحاظ تعدد تهدیدات، نیاز به دو سازمان داریم و این‌ها به معنای موازی‌کاری نیست.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار