قدیری ابیانه در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ترامپ به قدرت بازدارندگی ایران پی برده است/ ایران با تهدید‌ کاخ سفید از آرمان‌های خود دست نمی‌کشد

سفیر اسبق ایران در استرالیا با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تهدیدی بزرگ برای نظامیان آمریکایی در منطقه محسوب می‌شود، گفت: ترامپ به این نکته نیز پی برده است که ایران کشوری نیست تا با تهدید‌های کاخ سفید از ارزش‌ها و آرمان‌های خود دست بکشد.
کد خبر: ۳۴۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ - 08June 2019

ترامپ به قدرت بازدارندگی ایران پی برده است/ ایران با تهدید‌های کاخ سفید از آرمان‌های خود دست نمی‌کشدمحمدحسن قدیری ابیانه کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درخصوص تغییر موضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نسبت به ایران اظهار داشت: ترامپ همواره تلاش می‌کند که اهداف خود را با زور و تهدید پیش ببرد؛ اما این زورگویی‌ها و تهدید‌ها تاکنون در مورد «کره شمالی» و «ایران» جواب نداده و نخواهد داد.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا در وهله اول تلاش می‌کرد با متوسل شدن به روش‌های تهدیدآمیز جمهوری اسلامی ایران را به میز مذاکره بکشاند؛ ولی اخیرا به این نکته پی برده است که ایران کشوری نیست تا با تهدید‌های کاخ سفید از ارزش‌ها و آرمان‌های خود دست بکشد.

قدیری ابیانه اظهار کرد: عقلای ارتش و وزارت جنگ آمریکا به ترامپ فهمانده‌اند که بیش از اینکه آمریکا تهدیدی برای قوای ایران باشد، ایران تهدیدی برای قوای نظامی آمریکا در منطقه است و این کشور به راحتی می‌تواند ناو‌های هواپیمابر و پایگاه‌های آمریکایی‌ها را در منطقه دچار چالش کند.

وی بیان داشت: وقتی ترامپ متوجه این موضوع شد که نمی‌تواند ایران را با تهدید جنگ به پای میز مذاکره بکشاند تصمیم گرفت بوسیله کشور‌هایی که با ایران روابط خوبی دارند وارد مذاکره شود به همین دلیل با نخست وزیر ژاپن برای موضوع ایران وارد مذاکره شد و از او درخواست کرد که واسطه شود.

کارشناس مسائل ارشد بین‌الملل بیان داشت: از سوی دیگر با بالارفتن قیمت بنزین در ایالات متحده میزان محبوبیت ترامپ کاهش یافته است؛ بنابر این ترامپ لحن خود را در خصوص ایران تغییر داده و دم از مذاکره می‌زند تا با این فریبکاری ایران را به پای مذاکره بکشاند؛ البته مذاکره برای رسیدن به یک توافق مشترک نیست، بلکه مذاکره برای تشدید فشار‌ها و تحریم‌های بیشتر و کاهش قدرت نظامی ایران در منطقه است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به قصد ترامپ از مذاکره با ایران گفت: ترامپ معتقد است که اگر رییس جمهور قبلی توانسته ایران را به پای میز مذاکره بکشاند پس او هم می‌تواند چنین کاری انجام دهد؛ این در حالی است که ترامپ به هیچ وجه قصد کاهش تحریم هارا ندارد و هدف او این است که قدرت ایران را در منطقه کاهش دهد.

سفیر اسبق در استرالیا گفت: اوباما هم همین سیاست را در پیش داشت به صورتی‌که چندی پیش جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در دولت اوباما نیز در آخرین اظهارات خود اعتراف کرد که قصد خروج از برجام را داشته‌اند و انتقادشان از ترامپ مبنی بر زمان خروج از برجام بوده نه اصل آن.

وی در پایان گفت: تحریم‌ها نه در زمان اوباما کاهش یافته است و نه در زمان ترامپ! تغییر لحن و موضع ترامپ ناشی از این مسئله است که به قدرت بازدارندگی ایران پی برده است.

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار