«یک کوله بار از خاطرات سبز» مروری بر حدیث پایداری

کتاب «یک کوله بار از خاطرات سبز» روایتی از خاطرات دلیر مردان پدافند هوایی در سال‌های دفاع مقدس است.
کد خبر: ۱۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱ - 01March 2014

«یک کوله بار از خاطرات سبز» مروری بر حدیث پایداری

خبرگزاری دفاع مقدس: در دوران هشت سال دفاع مقدس تمام نیروهای نظامی و مردمی در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا دشمن را شکست دهند. انقلاب نوپا و تازه پیروز شده خاری بر چشم دشمنان بود تا بتوانند ضربهای مهلک بر ستون انقلاب وارد کنند اما خیال پوچ و تهی بود چرا که ملت ایران چون کوهی استوار و دژی محکم پشت در کنار نیروهای نظامی قرار داشتند.

پدافند هوایی ارتش در کنار سایر نیروهای نظامی و مردمی قرار گرفت و شیرمردان و دلیران ایران زمین دوشادوش یکدیگر قرار گرفتند و دشمن متخاصم را از کشور بیرون راند و شکست مفتضحانهای را نصیبش کردند.

در بخش نخستین این کتاب آمده است:
 
تلاشهایی که با توکل به خداوند منان با بار نشست
 
سرتیپ ۲ بازنشسته سید محمد رفیع رضوی

در سال ۱۳۵۶ فرماندهی یکی از سایتهای رادار بر عهده بنده گذاشته شد. آمریکاییها تا سال ۵۷ و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در حال نصب تجهیزات مورد نیاز سایت توسط یک شرکت متعلق به خودشان بودند که به علت وجود اشکالاتی در طرح کلی نصب سیستمها، متاسفانه تا دی ماه همان سال موفق به رفع اشکال و راه اندازی آن نشدیم.
 
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، متخصصین آمریکایی کشور را ترک کرده و رادار این سایت بلاتکلیف ماند. من و همکارانم که از ارزش این سایت آگاه بودیم، با مجوز مقامات بالاتر اقدام به رفع اشکال و راه اندازی دستگاههای نیمه مستقر سایت کردیم و خوشبختانه پس از ۹ ماه با تلاش همکارانم این سایت به صورت عملیاتی تحویل فرماندهی پدافند هوایی شد...
 
در بخش دیگری از این کتاب آمده است:
 
عراق نتوانست منطقه را بمباران کند
 
سروان جواد شفیعی
 
تیر ماه سال ۱۳۶۴ لشگر ۲۱ امام رضا (ع) بسیج خراسان رضوی در حال آماده شدن برای اجرای عملیات در منطقه حساس میمک بود و در منطقه صالح آباد ایلام استقرار داشت. من هم به عنوان یک بسیجی در آن لشگر مشغول انجام وظیفه بودم. با توجه به حساسیت آن منطقه، لشگر ما با آموزشهای فشرده، برای عملیات آماده شد و عراق از این موضوع اطلاع یافته بود و هر روز ۲ بار محل استقرار ما را مورد تهاجم هوایی قرار میداد. برابر هماهنگیهایی که بین فرماندهان سپاه و پدافند هوایی صورت گرفت سیستمهای پدافندی من جمله انواع توپهای ضد هوایی و... از طریق دلاورمردان پدافند هوایی ارتش در منطقه استقرار یافتند. پس از آن، دشمن مزدور بعثی دیگر نتوانست برای لشگر ۲۱ امام رضا (ع) ایجاد زحمت نماید و منطقه را با جنگندههای خود بمباران کند....
 
در بخش پایانی کتاب میخوانیم:
 
در این جنگ نابرابر که سایت با حداقل مقدورات در مدار عملیاتی قرار داشت و نیروهای هوایی دشمن با بکارگیری بیش از ده فروند هواپیمای شکاری – بمب افکن و امکانات جنگ الکترونیکی ایستگاههای زمینی که به واسطه نزدیکی محل استقرار سایت به مرز و خطوط درگیری امکان بهره گیری از آنها فراهم بود مبادرت به حمله مینماید. شهید مردانه با اتخاذ تدابیر به موقع در خصوص بکارگیری رادار کنترل آتش بجای رادار جستجوگر و هدایت موثر آتش توپهای ضد هوایی به مقابله با این حمله گسترده دشمن میپردازد و تا آخرین لحظه با رهبری سایر کارکنان عملیاتی در اتاق عملیات حماسهای دیگر بر کتاب زرین حماسههای دفاع مقدس اضافه میکند.
 
علاقهمندان برای تهیه این کتاب میتوانند به نشانی تهران – خ هجرت – قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) آجا – مرکز مطالعات، تحقیقات و تدوین آیین نامههای رزمی، کد پستی ۱۷۸۷۱۹۹۸۱۱۱ مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۳۵۹۲۲۳۳۰ و ۳۵۹۲۴۴۱۰ – ۰۲۱ تماس بگیرند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار