دفاع معجزه آسا مروری بر عملکرد پدافند هوایی در عملیات والفجر ۸

کتاب «دفاع معجزه آسا» به بررسی نقش و عملکرد پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در عملیات والفجر ۸ (آزادسازی فاو) می‌پردازد.
کد خبر: ۱۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱ - 17February 2014

دفاع معجزه آسا مروری بر عملکرد پدافند هوایی در عملیات والفجر ۸

خبرگزاری دفاع مقدس: بدون تردید عملیات والفجر ۸ نقطه عطفی در تاریخ بیش از ۸۰ ساله پدافند هوایی ایران محسوب میشود؛ زیرا در جنگها و درگیریهای به وقوع پیوسته و مرتبط در تاریخ یک قرن اخیر ایران، مواردی مشاهده شد که آسمان ایران در اختیار دشمن یا رقیب بود.

حوادث به وقوع پیوسته در سالهای دفاع مقدس در قالب صحنههای سخت و دشوار و نحوه عملکرد نیروهای مختلف حاضر در جنگ، منجر به خلق نقشهای ماندگار در تاریخ کهن کشور اسلامیمان شد.

این نقشها آنچنان بدیع و زیبا بود که تا همیشه تاریخ از یاد نخواهد رفت؛ عملکردی که منجر به ظهور جلوهای دیگر از عزت و اقتدار ملتی متمدن و پیشرو شد.

یکی از زیباترین صحنهها و نقشهای به جای مانده از سالهای دفاع مقدس، در عملیات والفجر ۸ به وقوع پیوست؛ نقشی ماندگار در صفحه روزگار بر اثر جانفشانیهای جوانان از جان گذشته و به جانان رسیده که ستارگانی برای هدایت ما شدند.

در فصل اول این کتاب میخوانیم:

پدافند هوایی و چرایی پرداختن به عملکرد آن در عملیات والفجر ۸

 
با توجه به تغییر شیوه نبرد و انتخاب نبرد هوا زمینی توسط کشورهای مختلف در سالهای اخیر، دیگر نیروهای سطحی به تنهایی نمیتوانند برتری مطلق را در میدان نبرد کسب کنند.

حضور نیروی هوایی برای درهم کوبیدن مواضع اصلی و یکانهای پشتیبانی کننده دشمن، تسهیل کننده پیشروی نیروهای سطحی و زمینی خواهد بود.
 
از سوی دیگر به دلیل مقابله با تحرکات نیروی هوایی دشمن و جلوگیری از حمله هوایی و بمباران مواضع خودی، نیاز به دفاع هوایی مستحکم، غیر قابل انکار است.

دفاع هوایی مستحکم علاوه بر مقابله با هر نوع حمله هوایی و به نابودی کشاندن هر نوع هواگرد دشمن و پاکسازی آسمان، بسترهای لازم را برای پرواز هواپیماهای خودی با کمترین دغدغه فراهم میسازد...
 
در بخش دیگری از این کتاب آمده است:
 
با وجود تلاش کارکنان نگهداری درعملیاتی کردن رادار PAR، رادار مذکور عملیاتی نشد و این موضوع منجر به ابداع روش نوینی در به کارگیری سامانه هاوک شد که چالاکی و سرعت عمل در جابه جایی سایت را به همراه داشت.

در طول ۱۵ روز اول عملیات سایتهای هاوک کوثر یک، دو و سه، بارها مورد حمله و بمباران هواپیماهای دشمن قرار گرفت لیکن به لطف خدا اقدام دشمن عقیم ماند.

از جمله این موارد این بود که با همکاری جهاد مازندران در حال ایجاد پوشش برای سنگر اتاق عملیات بودیم، پس از پایان کار هنوز لودر به مقر خود بازنگشته بود که سایت بمباران شد، تمام شاسیها از شدت انفجار از جای خود خارج شدند ولی آسیبی به کارکنان که در اتاق عملیات مشغول فعالیت بودند، نرسید.

با مورد اصابت قرار گرفتن پلهای مواصلاتی، سایت کوثر ۳ برای مدت سه روز از هر گونه فعالیتی بازماند، لیکن دشمن نتوانست آن را هدف قرار دهد.
 
تشکیل ستاد پدافند هوایی کل کشور و قرارگاههایی نظیر قرارگاه راهکنشی پدافند هوایی، آماد رزمی، امداد و درمان و مهندسی رزمی نیز نقش مهمی در کسب پیروزی داشت....

علاقهمندان برای دریافت این کتاب میتوانند با نشانی تهران، صندوق پستی ۳۳۷۶- ۱۶۷۶۵، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، معاونت فرهنگی و روابط عمومی (اداره تبلیغات و انتشارات) مکاتبه کرده و یا با تلفن ۸۱۹۵۳۲۸۱ و دورنگار ۸۸۴۷۵۵۰۳ تماس بگیرند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار